خبر خوب از کهگیلویه؛ زنجیره ارزش گیاهان‌ دارویی این استان به بیش از 500 هکتار رسید

به گزارش پایگاه خبری امیدرسان، همزمان با پویش حال خوب بنیاد علوی و با حمایت از فعالیت 50 کشاورز پیشرو در حوزه تولید گیاهان دارویی در 5 شهرستان استان کهگیلویه‌ و بویراحمد در قالب پروژه توسعه زنجیره ارزش گیاهان دارویی، سطح زیر کشت زمین‌های تحت پوشش به بیش از 500 هکتار رسید.

حمایت‌های صورت گرفته توسط موسسه توانمندی اقتصادی علوی در طول این سه ماه از کشاورزان؛ در قالب 30 هکتار از اراضی قابل کشت منجر به ایجاد و پایدارسازی بیش از 60 شغل مستقیم شده است.

مسعود پناهی مدیرعامل موسسه توانمندی اقتصادی علوی در بازدید میدانی از این پروژه استانی گفت: افزایش سطح زیر کشت و اشتغالزایی مستقیم صورت گرفته در نتیجه حمایت‌های بنیاد علوی بوده که در نایت منجر به توانمندسازی کشاورزان و تکمیل زنجیره ارزش این رسته شده است.

راساس این گزارش، اختصاص افزون بر 50 میلیارد ریال تسهیلات قرض الحسنه با هدف تامین نقدینگی بابت خرید نهاده‌های کشاورزی، نوین‌سازی سیستم آبیاری، اصلاح و آماده سازی اراضی و سایر هزینه‌های جاری در طول دوره تولید و همچنین تامین بیش از 10 تن پیازچه زعفران، موسیر و بیش از 30 هزار نهال گل محمدی؛ از جمله اقدامات صورت گرفته در سه ماه اخیر است.

انتظار می‌رود با برگزاری دوره‌های اعتمادساز و کارگاه‌های آموزشی در زمینه ارائه دستورالعمل‌های فنی کاشت، داشت و برداشت توسط کارشناسان این پروژه در طی دوره تولید و کاشت گیاهان دارویی و همچنین بازدیدهای دسته جمعی به عمل آمده از نمونه‌های الگو و کشاورزان پیشرو؛ درآمد کشاورزان را حداقل به میزان 50 درصد نسبت به کشت سایر محصولات زراعی رایج در مناطق هدف این پروژه افزایش یابد.

کشت‌های الگویی متناسب با اقلیم مناطق هدف و در قالب گونه‌هایی شامل نعنا فلفلی، آویشن، بادرنجبویه، چای ترش، رزماری، به لیمو، گل رنگ، موسیر، زعفران، کاسنی، مریم گلی و گل محمدی است.

یادآور می‌شود استان کهگیلویه‌وبویراحمد با داشتن تنوع اقلیمی همزمان سردسیری و گرمسیری بهترین زیستگاه برای پرورش و توسعه گیاهان دارویی بوده و این استان با داشتن بیش از ۲ هزار و ۱۰۰ گونه گیاهی و ۴۲۵ گونه دارویی از این منظر پیشرو و مستعد می‌باشد.

پیش از این، در طی دو سال گذشته با حمایت بنیاد علوی در قالب پروژه توسعه زنجیره ارزش گیاهان دارویی و افزایش سطح زیرکشت، بیش از 600 میلیارد ریال تسهیلات به این طرح اختصاص یافته و حدود ۵۰۰ هکتار از اراضی آبی و دیم شهرستان‌های لنده، کهگیلویه، گچساران، بهمئی و چرام استان کهگیلویه و بویراحمد زیر کشت بیش از ۱۵ گونه گیاه دارویی قرار گرفته است.

از دستاوردهای مستقیم این حمایت ها می‌توان به تکمیل زنجیره ارزش این رسته مزیت‌دار در استان، ایجاد و پایدارسازی بیش از ۱۱۰۰ اشتغال به صورت مستقیم و افزایش بین ۵۰ تا ۴۰۰ درصدی درآمد کشاورزان اشاره کرد.

امیدرسان، رسانه امیدبخش

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا