خبر خوب؛ یک و نیم میلیارد دلار گردش مالی خرما در کشور

طبق اعلام رئیس انجمن خرمای ایران، صنعت خرما و پسته نیمی از درآمد ارزی کشور را به خود اختصاص داده‌ و سه میلیارد دلار درآمد حاصل از محصولات کشاورزی در کشور دارد و حضور وزیر کشاورزی در اولین بزرگداشت روز ملی خرمای ایران لازم بود.

به گزارش پایگاه خبری امیدرسان، محسن رشیدفرخی پیش از ظهر امروز ۲۷ شهریورماه در اولین بزرگداشت روز ملی خرمای ایران در محل سالن اجتماعات زنده‌یاد کامیابی اتاق بازرگانی اظهار کرد: ۱۳ استان دارای نخلستان در کشور داریم که ۶ استان آن دارای خرمای عمده هستند.

طبق اعلام وی، در ایران یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن خرما تولید می‌شود و گردش مالی خرد یک و نیم میلیارد دلار است.

رئیس انجمن خرمای ایران با انتقاد از عدم حضور مسئولان کشوری مرتبط با حوزه کشاورزی و خرما در اولین بزرگداشت روز ملی خرمای ایران، گفت: مسئولان با شرکت در این مراسم صدای نخلداران و مشکلات آنان را می‌شنیدند و در جهت رفع مشکلات آنها گام برمی‌داشتند.

به گفته وی، بیشترین استان‌های خرماخیز در ایران در واقع استان‌های با معیشت بالا نیستند و معیشت آنها به‌شدت بستگی به صنعت خرما دارد و می‌طلبد غیر از اینکه در مورد صنعت خرما صحبت کنیم، درباره معیشت مردم هم نظر خاص داشته باشیم.

« امنیت آبی برای ما بسیار مهم و حتی مهمتر از امنیت غذایی است و با ناترازی آب و برق روبه‌رو هستیم و به‌زحمت می‌توانیم داشته‌های خرما را نگه داریم و گاهی صحبت از افزایش در واحد سطح یا خودکفایی می‌شود که نگران‌کننده است.»این مطلب بخش دیگری از سخنان وی در این مراسم بود.

رشیدفرخی عنوان کرد: به‌هیچ عنوان قصد افزایش سطح برای خرما را نداریم و اگر بتوانیم خوب مدیریت کنیم می‌توانیم داشته‌های کنونی را نگه داریم. در حال حاضر با آفت سوسک سرخرطومی حنایی روبه‌رو هستیم و بودجه ویژه برای مبارزه با این آفت نیاز داریم.

وی خواستار شد که دولت به قیمت‌گذاری، ممنوعیت‌ها و محدودیت‌های صادراتی ورود نکند و دولت باید در بحث ناترازی آب و برق باید ورود پیدا کند.

رئیس انجمن خرمای ایران، ورود دستگاه‌های غیرتخصصی در بحث صادرات را از دیگر چالش‌ها برشمرد و افزود: ارز حاصل از صادرات باید به کشور برگردد اما نه به هر قیمتی و با توجه به اینکه کشور با مشکلات عدیده‌ای در بحث صادرات مواجه است از این رو باید محصولات کشاورزی جدای از محصولات پتروشیمی باشد.

امیدرسان، رسانه امیدبخش

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا