خبر خوب؛ رکورد مبادلات مرزی محصولات کشاورزی از سیستان و بلوچستان به ۹۲۵ هزار تن رسید

رئیس سازمان جهادکشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: ۹۲۴ هزار و ۹۹۰ تن محصولات کشاورزی امسال با نظارت هفت مرکز قرنطینه گیاهی مستقر در مرزهای رسمی استان شامل مرز میلک، پیشین، میرجاوه، گمشاد، چابهار، ریمدان، زاهدان مبادله شد.

به گزارش پایگاه خبری امیدرسان، علیرضا دهمرده در جلسه جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان افزود: مبادلات مرزی محصولات کشاورزی در این مدت نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۵ درصد رشد داشته است.


وی ادامه داد: از مجموع مبادلات مرزی محصولات بخش کشاورزی این مدت سیستان و بلوچستان در واردات ۷۶۵ هزار و ۲۰۵ تن کالاهای شامل برنج ، انبه ،موز ، ذرت و کنجد و بیش‌از ۱۴۳ هزار و ۸۱۸ تن صادرات محصولات کشاورزی عمدتا شامل انواع خرما،گوجه فرنگی، هندوانه و سیب درختی و سایر خشکبار بوده است.


رئیس سازمان جهادکشاورزی سیستان و بلوچستان مجموع ترانزیت محصولات کشاورزی در ۶ ماه سالجاری از مرزهای رسمی استان را ۱۵ هزار و ۹۷۷ تن ذکر کرد.

وی تاکید کرد: سیمای کشاورزی سیستان و بلوچستان بسیار توانمند و دارای ظرفیت‌های زیادی است بطوریکه باغبانی، زراعت و شیلات مهمترین ظرفیت‌ها برای توسعه صادرات بخش کشاورزی این استان بشمار می‌رود.

دهمرده اظهار کرد: سیستان و بلوچستان به دلیل دسترسی به بازارهای افغانستان و پاکستان و حوزه خلیج فارس فرصت بی‌نظیری را برای صادرات محصولات کشاورزی و در نتیجه ارزآوری و فرصت‌های شغلی جدید برای استان و کشور داراست.


وی ادامه داد: همچنین سیستان و بلوچستان در زمینه تولید محصولات باغی بویژه گرمسیری و استوایی بی‌نظیر است بطوریکه تنها نقطه در کشور است که می‌تواند با تولید محصولاتی نظیر موز و تامین نیاز داخلی به حذف خروج ارز و واردات محصولات کشاورزی که به کشور تحمیل می‌شود کمک کند.

سیستان و بلوچستان به سبب نزدیکی به خط استوا و بهره گیری از رطوبت دریا توانمندی زیادی در تولید محصولات گرمسیری و نیمه گرمسیری و بعضا منحصر به فرد از جمله انبه، موز، پاپایا، گواوا، هندوانه آناناسی، نارگیل، زیتون محلی، مرکبات و غیره دارد.


تولید محصولات کشاورزی در سیستان و بلوچستان در طول سال رواج دارد و زمین های برخی مناطق این استان مانند نیکشهر، سرباز، ایرانشهر، کنارک و چابهار در هر سال توان تولید ۲ بار محصول را دارند.
هم اینک در بیش از ۲۰۰ هزار هکتار از زمین های کشاورزی سیستان و بلوچستان محصولات زراعی و در ۸۰ هزار هکتار از باغ های استان انواع میوه های گرمسیری، نیمه گرمسیری و سردسیری تولید می شود.

امیدرسان، رسانه امیدبخش

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا