خبر خوب؛ توزیع نفت سفید در مناطق سخت گذر کهگیلیویه وبویراحمد در آستانه فصل سرد

به رغم غنی بودن این استان کهگیلویه و بویراحمد از منابع فسیلی نفت و گاز، روستاها و تعدادی از شهرهای این استان محروم از گاز هستند و درصد بالایی از جمعیت روستایی در کنار چهار شبکه اصلی گاز، هیزم می سوزانند و اکنون در آستانه فصل سرد با توجه به پراکندگی و سخت گذر بودن برخی از روستاهای استان کار توزیع نفت سفید آغاز شده است تا مردم در زمستان با مشکل کمبود سوخت مواجه نشوند.

به گزارش پایگاه خبری امیدرسان، کهگیلویه و بویراحمد با دو هزارو ۲۲۰ روستا و ۴۵ درصد جمعیت ۶۷۰ هزار نفری روستایی تنها حدود هزار و ۱۰۰ روستای روستای آن از گاز برخوردار است. چهار خط اصلی گاز ازاین استان می گذرد وبیش از ۳۰۰ روستا در فاصله پنج کیلومتری این خطوط قرار دارد که فاقد گاز می باشند.براساس قانون تمام روستاهای در فاصله پنج کیلومتری با خطوط اصلی گاز، مشمول گاز رسانی هستند.

روزانه ۷۵۰ هزار بشکه نفت از استان کهگیلویه و بویراحمد استخراج می شود اما ساکنان روستاها و عشایر آن در فصل سرما با کمبود نفت سفید و گاز مایع مواجه هستند.

۷۹۰ روستا بالای ۲۰ خانوار در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد و این در حالی است که تاکنون و راهبرد و برنامه اساسی شرکت گاز و حتا در دولت های مختلف گازرسانی به روستاهای بالای ۲۰ خانوار است و هم اینک با توجه به آمارهای ارایه شده حدود ۸۵۰ روستای این استان زیر ۲۰ خانوار و پراکنده هستند.

اگرچه شرکت توزیع وپخش فرآورده های نفتی استان نیز پیش از فرا رسیدن فصل سرما اقدام به تامین سوخت و توزیع نفت سفید میان این روستاها می کند اما از آنجا که شمار زیادی از روستاهای این دیار محروم زیر ۲۰ خانوار جمعیت هستند و بارها در بحث های کارشناسی و بازدیدهای مسئولان اجرایی نیز مردم این مناطق خواهان تامین گاز طبیعی بودند که البته این مهم نیازمند یک برنامه ریزی و اهتمام جدی از سوی دولت و وزارت نفت و یا شرکت ملی گاز ایران است.

مدیرعامل شرکت پخش فراورده‌های نفتی کهگیلویه و بویراحمد گفت: شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی وظیفه تأمین، نگهداری، حمل و توزیع فراورده‌های نفتی را دارد، تأمین فراورده از استان‌های بوشهر، ماهشهر، اصفهان و فارس بارگیری می‌شود و در مرکز استان و بیشتر مناطق سردسیری استان از جمله شهرستان‌های بویراحمد، دنا و مارگون پوشش داده می‌شود.، شهرستان‌های گرمسیری بصورت مستقیم از ماهشهر تأمین می‌شوند.

سالار خشایی افزود: در بحث نفت سفید وظیفه تأمین و حمل را داریم، با این تفاوت که درخواست نفت سفید باید از طریق تعاون روستایی و امور عشایر انجام بگیرد و شرکت پخش وظیفه حمل را انجام می‌دهد.

وی تاکید کرد: از آنجایی که در فصل زمستان با چالش مواجه می‌شویم، با هماهنگی تعاون روستایی و امور عشایر پیش از بارش باران، نسبت به حمل نفت سفید به مناطق روستایی صعب العبور فاقد گاز طبیعی اقدام می‌کنیم که این مهم هرساله اواخر شهریورماه شروع می‌شود تا زمانی که بتوانیم سوخت یک ساله این مناطق را تأمین کنیم.

وی گفت: بیش از ۱۱۲ فروشنده نفت سفید روستایی و عشایری و شهری در استان هستند. ضمن اینکه ارسال نفت بصورت اعتباری انجام می‌گیرد و پایان سال هزینه‌ها به ما پرداخت می‌شود.

خشایی تأکید کرد: فروشندگان نفت سفید بخصوص مناطق صعب العبور هر چه سریعتر درخواست خود را بصورت الکترونیکی انجام و به ادارات متولی مراجعه کنند. سهمیه هر خانوار در کارت بانکی سرپرست خانوار تغذیه و بر اساس همان کارت سوخت توزیع می‌شود.

مدیرعامل شرکت پخش فراورده‌های نفتی کهگیلویه و بویراحمد گفت: پیمانکاران، ادوات کشاورزی از طریق دستگاه‌های متولی‌شان برای درخواست سوخت اقدام می‌کنند. دستگاه متولی وظیفه نظارت بر تخصیص سوخت را دارد، ما بررسی می‌کنیم اگر تخلفی صورت گرفته باشد، مکاتبه و فرد متخلف را معرفی می‌کنیم و به دستگاه نظارتی نیز اعلام می‌کنیم.

وی بیان کرد: تعامل خوبی با دستگاه‌های متولی داریم و مشکلی از نظر تأمین و حمل و نگهداری نداشته‌ایم، گشت‌های مشترک داریم. دو مصرف داریم، مصرف‌کننده متقاضی نفت و گاز، و مصرف‌کننده نفت سفید داریم، که در حال حاضر دغدغه توزیع نفت سفید را داریم.

وی گفت: از اداره راهداری با همکاری فرمانداران و بخشداران خواهش داریم که زیرساخت‌ها تأمین شوند، اگر جاده‌های مناطق صعب العبور نیاز به تعمیر دارد، هر چه سریعتر این کار انجام بگیرد، بخش سیلاب کلوار، رودریش، زیلایی، دیشموک کهگیلویه، لیکک راه‌های ارتباطی‌شان باید پاسخگوی عبور نفت کش را داشته باشد و ما بتوانیم تا مهرماه سوخت روستاهای دورأفتاده و صعب العبور را توزیع کنیم.

مدیرعامل شرکت پخش فراورده‌های نفتی کهگیلویه و بویراحمد ابراز کرد: فروشندگان نفت سفید روستایی که دارای عاملیت توزیع هستند، با هماهنگی ادارات مربوطه مثل امور عشایر و تعاون روستایی مراجعه کنند و سوخت مورد نیاز خود را جهت ذخیره‌سازی سالانه بگیرند.

خشایی عنوان کرد: انتظار داریم ادارات مختلف همچون صنعت، معدن و تجارت استان حساسیت زیادی روی تخصیص سوخت داشته باشند تا انحرافی وجود نداشته باشد.

به گزارش ایرنا، انقلاب اسلامی سال ۱۳۵۷ ایران در حالی به پیروزی رسید که با وجود تولید بخش قابل توجهی از نفت و گاز کشورمان در شهرستان گچساران اما ساکنان کهگیلویه و بویراحمد به طور نسبی از گاز طبیعی برخوردار شدند به جز خانواده های ساکن در خانه های سازمانی شرکت نفت سایر افراد به گاز خانگی دسترسی نداشتند.

یکی از مهم ترین اهداف و برنامه های گاز کهگیلویه و بویراحمد روستاهای باقیمانده استان در مناطق کوهستانی و سخت گذراست. هم اکنون ۱۸ شهر استان گاز دارند و ۱۰۵۸ روستا به شبکه گاز متصل شده و با تلاش های صورت گرفته در آینده ای نزدیک استان به استان سبز تبدیل خواهد شد.

میزان بهره مندی گاز خانوارهای روستایی شهرستان دنا به ۱۰۰ درصد افزایش یافته اما خدمت رسانی به مردم همچنان ادامه دارد و روستاهای تازه و نیازمند به گاز شناسایی و گازرسانی خواهند شد.

گچساران جزو شهرستان های سبز گازی کشور است و بالای ۹۶ درصد خانوار روستایی شهرستان بویراحمد از نعمت گاز طبیعی برخوردارند.

در آینده ای نزدیک شهرستان بویراحمد به شهرستان سبز تبدیل خواهد شد و تمامی روستاهای این شهرستان گازدار خواهند شد. ضریب نفوذ گازرسانی شهری و روستایی در استان کهگیلویه و بویراحمد بترتیب به ۱۰۰ و ۹۰ درصد رسیده است.

هم اکنون بیش از ۲۲۱ هزار مشترک در استان کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد.

کهگیلویه و بویراحمد دارای یک هزار و ۶۴۳ روستای دارای سکنه است که ۷۹۱ روستای آن بالای ۲۰ خانوار است.

بیش از ۴۲ درصد جمعیت ۷۲۶ هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد در روستاهای این استان زندگی می کنند.

امیدرسان، رسانه امیدبخش

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا