خبر خوب؛ تأمین ۲۵ درصد آب فضای سبز مشهد از منابع بازچرخانی و پساب

اسفندماه ۹۹ و در پنجمین دوره مدیریت شهری مشهد مقدس، با مشارکت و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، تصفیه‌خانه فاضلاب لوکال چهل بازه مشهد به عنوان پیشرفته‌ترین تصفیه‌خانه فاضلاب غشایی کشور، افتتاح و به بهره‌برداری رسید.

به گزارش پایگاه خبری امیدرسان، سودابه سعیدی، سرپرست تصفیه‌خانه لوکال چهل بازه مشهد امروز یکشنبه ۱۵ مهرماه در تور خبری فرایند بازچرخانی و بازدید از تصفیه‌خانه‌ها و روند انتقال پساب در جمع خبرنگاران در رابطه با این تصفیه‌خانه اظهار کرد: تصفیه خانه لوکال چهل بازه مربوط به سازمان پارک‌ها و طرح BOT با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی است.

وی افزود: اینجا اولین و پیشرفته‌ترین تصفیه‌خانه لوکال شرق کشور است که احداث شده و در آن از روش غشایی استفاده می‌شود، به‌وسیله غشا و ممبران‌هایی که در فاضلاب قرار می‌گیرند، عمل تصفیه را انجام می‌دهند.

وی ادامه داد: فاضلاب خام شهری را  از میدان آموزگار دریافت می‌کنیم و بعد وارد تصفیه خانه می‌شود، پس از انجام مراحل گرفتن مواد زائد مواد معلق  از فاضلاب جدا  و وارد یگان بیولوژیک شده و توسط میکروارگانیسم‌ها در حوضچه طی فرآیند بیولوژیک تصفیه انجام می‌شود؛ اینجا نیاز به مواد شیمیایی نیست و  یک روش کاملا دوست‌دار محیط زیست است.

سرپرست تصفیه‌خانه لوکال چهل بازه مشهد اظهار کرد: در قسمت بعدی  و داخل حوضچه‌ها، میکروارگانیسم‌ها به وسیله غشاهای داخل حوضچه که به آن ممبران گفته می‌شود، عمل تصفیه صورت می‌گیرد و اجازه می‌دهد میکروگانیسم‌های لجن فعال داخل حوضچه از پساب جدا شود. میکروارگانیسم در پشت غشا گیر می‌کنند و آب از پساب جدا شده و پساب تصفیه شده است.

سعیدی بیان کرد: بعد اینکه فرآیند کلرزنی و گندزدایی در پساب تصفیه شده انجام شد، به تانکر انتهای فلاحی انتقال داده می‌شود و برای آبیاری فضای سبز شهری مصرف می‌شود. دبی تصفیه خانه ۵۰ لیتر بر ثانیه است که در مجموع روزانه ۴۳۲۰ مترمکعب در شبانه‌روز می‌شود.

وی اظهار کرد: پساب تصفیه شده برای آبیاری فضای سبز شهری است، برای پساب خروجی تصفیه‌خانه چند استاندار وجود دارد؛ یا پساب باید برای کشاورزی، دفع در چاه و یا رودخانه و مسیل استفاده شود. ولی وقتی فضای سبز شهری مدنظر است آبیاری چمن و پارک است که دسترسی عمومی داریم و استاندارد سخت‌تر می‌شود.

امیدرسان، رسانه امیدبخش

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا