خبر خوب؛ ایران در تولید مقالات علمی طب سنتی جایگاه چهارم دنیا

ایران پس از آمریکا، چین و هند جایگاه چهارم را در حوزه تولید مقالات علمی تخصصی طب سنتی دارد.

به گزارش پایگاه خبری امیدرسان، مدیرگروه طب ایرانی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی مشهد روز چهارشنبه در نشست خبری طب سنتی؛ بایدها و نبایدها که در سازمان نظام پزشکی مشهد برگزار شد گفت: این موضوع نشان دهنده آن است که در سیر تولید علم و دانشگاهی شدن طب ایرانی دستاوردهای خوبی داشتیم.

دکتر علیرضا درخشان افزود: طب سنتی یک جزیره جداگانه در حوزه سلامت مردم نیست و نباید باشد. تا سال ۲۰۱۸ طبق آمار سازمان جهانی بهداشت از ۱۹۴ کشور عضو، ۱۷۰ کشور اعلام کرده‌اند که از طب سنتی و مکمل استفاده می کنند و از این تعداد حدود ۵۰ درصد سیاست‌های ملی برای توسعه طب سنتی و مکمل دارند و حدود ۱۲۰ کشور اعلام کرده اند سیاست توسعه و گسترش تولید گیاهان دارویی را تعقیب می کنند.

مدیرگروه طب ایرانی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: بر طبق مقالات منتشر شده، ۸۴ درصد مردم دنیا در کنار طب مدرن خواهان دریافت خدمات طب سنتی و مکمل هستند و تمایل دارند از هر ۲ طب سنتی و طب مدرن بهره مند شوند که ایران هم از این قاعده مستثنی نیست.

درخشان افزود: بر اساس مطالعات جهانی انجام شده، روند تقاضای جهانی برای بهره‌مندی از خدمات طب سنتی، روندی رو به رشد است و ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست به این معنی که با تقاضاهای روز افزون در این حوزه رو به رو هستیم و سیاست‌گذاران نظام سلامت باید پاسخگوی این نیاز باشند و اگر نه سودجویان و مداخله‌گران در حوزه سلامت، مدیریت این تقاضاها را در دست خواهند گرفت.

وی ادامه داد:با توجه به این که بازار سودجویان و کلاهبرداری نیز فراوان و داغ است لذا رشد و توسعه طب ایرانیِ علمی در کنار طب مدرن نیاز مبرم و به روز جامعه است.

مدیرگروه طب ایرانی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: تا کنون ۶۴ متخصص طب ایرانی از دانشکده طب سنتی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی مشهد دانش آموخته شده و حدود ۲۰۰ پزشک عمومی نیز دوره های آموزشی خاص طب ایرانی را گذرانده‌اند و در بخش‌هایی از حوزه طب سنتی مجاز به فعالیت هستند.

درخشان افزود: آمار دانشجویان و دانش آموختگان متخصص طب ایرانی و مکمل در کشور نیز حدود هزار نفر است که با توجه به نیاز و تقاضای روز افزون در جامعه حتما باید از منظر کمی برای رشد و توسعه این رشته تخصصی برنامه ریزی‌های لازم انجام پذیرد.

وی با اشاره به سوء برداشتی که از طب سنتی وجود دارد که طب سنتی مسیرش از مسیر علمی پزشکی جداست گفت: با تاسیس دانشکده‌های طب ایرانی، این طب در مسیر طب مبتنی بر شواهد و در مسیر تبدیل کردن گزاره‌های طب سنتی به گزاره‌های علمی و دانشگاهی حرکت کرد.

مدیرگروه طب ایرانی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی مشهد با تاکید بر این که در هیچ بخش از خدمات طب ایرانی طب مدرن حذف نمی شود افزود: به خصوص در حوزه تشخیص بیماری‌ها دستاوردهای طب مدرن اصلا قابل مقایسه با روش‌های سنتی نیست بنابر این تشخیص‌هایی که امروز از گوشه و کنار می شنویم با یک نبض گرفتن و دیدن رنگ چشم و زبان انجام می شود از دیدگاه طب ایرانی علمی مورد تایید نیست.

درخشان گفت: ۹۰ درصد داروهای تجویزی پزشکان طب ایرانی داروهای دارای مجوز از سازمان غذا و دارو است و ارجاعات به گیاهان دارویی غیر فرموله که مسیر روشنی برای تهیه و نگهداری آنها وجود ندارد و احتمال آلودگی آنها هم وجود دارد انجام نمی‌شود. درمان با دارویِ گیاهی از همان اسلوب درمان با داروی شیمیایی پیروی می کند. داروهای گیاهی هم دارای عارضه هستند و باید با میزان مشخص و روش‌های مورد تجویز پزشک و برای درمانِ بیماری پس از تشخیص پزشک مصرف شوند.

امیدرسان، رسانه امیدبخش

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا