جزئیات سفر رئیس جمهور به کشور چین/ چرا سفر رئیسی به پکن مهم است؟/ مهمترین دستاوردهای سفر رئیسی به چین

به گزارش پایگاه خبری امیدرسان، وزارت امور خارجه چین رسما در بیانیه ای اعلام کرده است آیت الله ابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشورمان به دعوت رسمی شی جینپینگ رئیس جمهور کشور چین فردا سه‌شنبه (۲۵ بهمن) تا پنجشنبه (۲۷ بهمن) سفری رسمی به پکن خواهد داشت.

در این راستا این سفر را می توان یکی از مهمترین سفرهای ریاست جمهوری در سالیان اخیر دانست . به طوری که بر اساس گزارشها این سفر رسمی که به دعوت رئیس جمهور کشور چین میباشد در ۲۰ سال گذشته بی سابقه می باشد.

به مناسبت این سفر سه روزه رئیس‌جمهور کشورمان صبح امروز سه شنبه با رهبر انقلاب اسلامی دیدار و گفت و گو کرد.

آقای رئیسی در این دیدار گزارشی از برنامه‌های کاری این سفر و جلسات و ملاقات‌های در نظر گرفته شده را محضر مقام معظم رهبری ارائه و ایشان با ابراز خرسندی از برنامه‌ریزی‌های انجام گرفته، برای رئیس‌جمهور آرزوی موفقیت کردند.

همچنین این سفر در رسانه های خارجی نیز مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. به طوری که شبکه خبری “فاکس نیوز” در واکنش به سفر آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور ایران به پکن گزارش داد که ملاقات رئیسی با شی جین پینگ رئیس‌جمهور چین با هدف تقویت روابط دو کشور انجام خواهد شد.

به گزارش امیدرسان، این شبکه آمریکایی امروز نوشته است که این سفر که از روز سه‌شنبه تا پنجشنبه برنامه‌ریزی شده، اولین سفر آقای رئیسی به کشور چین به حساب می‌آید و با هدف تقویت روابط دو کشور که از رقبای آمریکا هستند، انجام می‌گیرد.

فاکس نیوز در ادامه توضیح داده است: رئیس جمهوری کشور ایران قرار است این هفته به درخواست همتای چینی خود این سفر رسمی را انجام دهد.

در این گزارش اشاره شده که رئیسی در ماه دسامبر در دیدار با هو چونهوا معاون نخست وزیر چین در تهران متعهد شد به تعمیق شراکت استراتژیک پایبند بماند.

به نوشته این رسانه آمریکایی، چین خریدار عمده نفت ایران و منبع مهم سرمایه گذاری در این کشور است. در سال ۲۰۲۱، ایران و چین یک قرارداد همکاری راهبردی ۲۵ ساله امضا کردند که فعالیت های اقتصادی عمده از نفت و معدن گرفته تا صنعت، حمل و نقل و کشاورزی را در بر می‌گرفت.

به نوشته فاکس نیوز، هر دو کشور روابط پرتنشی با ایالات متحده داشته و سعی کرده‌اند خود را در کنار روسیه در برابر آمریکا جلوه دهند.

همچنین به نقل از خبرگزاری «اسوشیتد پرس»، وزرات امور خارجه چین رسما در بیانیه ای اعلام کرده است رئیس جمهوری ایران به دعوت رسمی شی جینپینگ همتای چینی خود از فردا سه‌شنبه (۲۵ بهمن) تا پنجشنبه (۲۷ بهمن) سفری رسمی به پکن خواهد داشت.

بر اساس این گزارش، دو کشور در سال ۲۰۲۱ میلادی، یک پیمان همکاری راهبردی ۲۵ ساله امضا کردند که گفته می‌شود شامل بخش‌های متنوع از جمله در حوزه های اقتصادی، نفت، معدن, صنایع، حمل و نقل و کشاورزی است.

به نوشته اسوشیتد پرس، هر دو کشور مسائل پرتنشی با آمریکا داشته اند و کوشیده اند در کنار روسیه، به عنوان وزنه ای قدرتمند در مقابل قدرت امریکا عرض اندام کنند.

«روزنامه پولتیکو» آمریکا نیز در گزارشی به اهمیت این دیدار اشاره کرده است و می نویسد: این دو کشور که به نوعی رقیب آمریکا به شمار می آیند در تلاش برای توسعه همکاری هستند.

این روزنامه آمریکایی می افزاید: انتظار می رود سفر رئیسی به چین روابط بین دو شریک سیاسی و اقتصادی را که مخالف سلطه غرب بر امور بین الملل به رهبری ایالات متحده هستند را بیش از پیش عمیق تر کند.

در این رسانه آمریکایی از چین به عنوان خریدار عمده نفت ایران و منبع مهم سرمایه گذاری در این کشور یاد شده است.

پایگاه خبری «ای بی سی» آمریکا نیز به دیدار پیش روسای جمهوری دو کشور در سپتامبر سال گذشته میلادی در سمرقند پایتخت ازبکستان اشاره کرده است و می نویسد در این دیدار شی بر حمایت خود از ایران تاکید کرده است.

پایگاه خبری آمریکایی «صدای آمریکا» نیز در گزارشی نوشته است: انتظار می رود سفر رئیس جمهوری ایران به چین روابط بین دو شریک سیاسی و اقتصادی را که مخالف سلطه غرب به رهبری ایالات متحده در امور بین الملل هستند را عمیق تر کند.

همچنین ژو یونگبیائو مدیرعامل مرکز تحقیقاتی دانشگاه لانژو چین به گلوبال تایمز گفت این سفر را می‌توان مقدمه‌ای برای یک تحول و پیشرفت بسیار مهم در روابط چین و ایران توصیف کرد.

گلوبال تایمز مقاله خود را با این جمله ژو به پایان می‌برد که «همکاری چین و ایران در چارچوب ابتکار کمربند و جاده و سازمان همکاری شانگهای فضای بیشتری را برای همکاری چین و ایران فراهم می‌کند و می‌توان پیش بینی کرد که پس از این دیدار، روابط چین و ایران وارد مرحله جدید و بالاتری شود».

پایگاه خبری «چاینا دیلی» هم در گزارشی به سفر آتی رئیس جمهوری ایران به چین اشاره کرده است و می نویسد ناظران سیاسی بر این باورند که این سفر با هدف تقویت همکاری دو کشور در زمینه های اقتصاد و بررسی جدیدترین تحولات بین المللی صورت می گیرد.

این رسانه چینی همچنین به افزایش روابط دوجانبه میان پکن و تهران در سال گذشته میلادی اشاره کرده است.

بر اساس این گزارش، پیشبرد برنامه همکاری جامع دو کشور و حمایت از حفظ حاکمیت و تمامیت ارضی در دستور کار مقامات دو کشور قرار دارد.

شبکه خبری «فاکس نیوز» در واکنش به برنامه سفر آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهوری ایران به پکن گزارش داد که ملاقات رئیسی با شی جین پینگ رئیس‌جمهور چین با هدف تقویت روابط دو کشور انجام خواهد شد.

به نوشته فاکس نیوز، هر دو کشور روابط پرتنشی با ایالات متحده داشته و سعی کرده‌اند خود را در کنار روسیه در برابر آمریکا جلوه دهند.

«خبرگزاری فرانسه» نیز در گزارشی به ابعاد مختلف سفر رئیس جمهوری ایران به چین پرداخته است و می نویسد قرار است در این سفر روسای جمهوری دو کشور حول موضوعات دوجانبه و بین المللی گفتگوی خصوص داشته باشند.

همچنین قرار است هیات های دو کشور چندین سند همکاری امضا کنند.

همچنین قرار است رئیس جمهوری ایران در نشست هایی با حضور تجار چینی و ایرانیانی که در چین زندگی می کنند، حضور یابد.

این رسانه فرانسوی، همچنین نوشته است ایران و چین روابط اقتصادی قوی به ویژه در زمینه های انرژی، ترانزیت، کشاورزی، تجارت و سرمایه گذاری دارند.

تارنمای روزنامه «ساوث چاینا مورنیگ پست» نیز در گزارشی به بررسی ابعاد مختلف سفر رئیس جمهور اسلامی ایران به چین پرداخته و تاکید کرده است که این سفر با هدف توسعه همکاری ایران و چین، دوستی دو ملت انجام می شود.

تارنمای روزنامه «گلوبال تایمز» چین هم در مقاله‌ای نوشته است: تحلیلگران مسائل سیاسی، سفر رئیسی به پکن، مشارکت راهبردی جامع ایران و چین را بیش از پیش اجرایی خواهد کرد و نشان دهنده عزم راسخ دولت رئیسی برای پیشبرد سیاست «نگاه به شرق» است.

در خصوص اهمیت این سفر نیز باید دانست که سخنگوی وزارت امور خارجه یک نشست خبری برگزار و از جزئیات آن خبر داد.

امروز دوشنبه، ۲۴ بهمن ماه ۱۴۰۱ نشست خبری سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی برگزار شد و ناصر کنعانی به پرسش‌های خبرنگاران داخلی و خارجی پیرامون مسائل مختلف سیاست خارجی پاسخ داد.

سفر رئیس جمهور به چین از منظر سیاسی حائز اهمیت است

سفر آقای رئیس جمهور در رأس هیأت عالیرتبه سیاسی و اقتصادی به چین تحول بسیار مهمی در حوزه مناسبات دوجانبه ایران و چین است. سفری که در پاسخ به دعوت رسمی رئیس جمهور چین از رئیس جمهور انجام خواهد شد و طبیعتا موضوعات مهم و مورد توجه دو کشور در حوزه‌های مختلف سیاسی،‌اقتصادی، تجاری و فرهنگی و دیگر ابعاد مناسبات دوجانبه مورد تبادل نظر قرار خواهد گرفت.

نفس انجام سفر رئیس جمهور از حوزه سیاسی و از منظر سیاسی حائز اهمیت ویژه است و نشانگر وجود فضای بسیار مناسب سیاسی در مناسبات دو کشور است که تأکیدی بر وجود عالیترین اراده سیاسی نزد رهبران دو کشور برای گسترش مناسبات دوجانبه در حوزه‌های مورد علاقه با تاکید بر منافع مشترک است.

وی ادامه داد: در حوزه سیاسی باید گفت که وجود اراده سیاسی میان دو کشور برای توسعه روابط دوجانبه زمینه مناسبی را فراهم می‌کند برای گسترش مناسبات دو کشور در دیگر حوزه‌ها از جمله در زمینه‌های اقتصادی که هم اولویت مهم جمهوری اسلامی ایران است و هم اولویت دولت چین است و ظرفیت‌هایی که میان دو کشور در حوزه اقتصادی وجود دارد بسیار حائز اهمیت است.

ما برنامه جامع همکاری‌های بلندمدت و ۲۵ ساله دو کشور را امضا کرده‌ایم و سفر رئیس جمهور به چین می‌تواند جهش مناسبی را در اجرایی کردن برنامه‌ها و طرح‌های پیش بینی شده و مندرج در این برنامه ایجاد کند. این برنامه به منزله یک نقشه راهی است که مسیر کلی و افق بلندمدت همکاری‌های دو کشور را ترسیم کرده و در این ارتباط توافقات متعددی آماده شده و در دست نهایی شدن است و اسناد خوبی در چارچوب این سفر بین دو کشور امضا می شود.

در سال ۱۴۰۰ شاهد رشد ۴۳ درصدی روابط اقتصادی و تجاری ایران و چین بودیم

سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: لازم است اشاره کنم که برنامه جامع همکاری های دو کشور تا این مرحله نتایج خوب و ملموسی را به همراه آورده و جهش در حوزه مناسبات تجاری و اقتصادی دو کشور علیرغم تحریم‌های ظالمان از سوی آمریکا بر ملت ایران تحمیل شده بود که نتایج اولیه و مثبت خوبی را تا الان به همراه داشت و ما شاهد رشد ملموس همکاری‌های اقتصادی و تجاری دو کشور بودیم.

به گزارش پایگاه خبری امیدرسان، همچنین اشاره میکنم که در سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۱۴ میلیارد دلار صادرات به چین داشتیم که نسبت به سال قبل ۵۸ درصد رشد داشته است و میزان واردات از چین در همین سال حدودا اندکی بیش از ۱۳ میلیارد دلار بوده است و عموما در ۱۴۰۰ حدود ۴۳ درصد رشد در روابط اقتصادی و تجاری دو کشور شاهد بودیم که چین مقصد اول صادراتی ایران و منشا دوم واردات بود.

اسناد خوبی میان دو کشور امضا خواهد شد

وی ادامه داد: همچنین در سال گذشته ۷ سند با ماهیت اقتصادی و با هدف تعمیق و گسترش همکاری‌های اقتصادی و معدنی و صادراتی امضا کردیم که امیدواریم با انجام سفر آیت الله رییسی و مذاکراتی که انجام میشود و اسنادی که امضا خواهد شد، شاهد برداشتن گام‌های بلندتری به سمت جلو در تامین منافع مشترک دو کشور در حوزه‌های مختلف سیاسی اقتصادی و فرهنگی باشیم.

وی درباره سفر آیت‌الله رئیسی به چین و فعالیت وزارت خارجه در این زمینه اظهار کرد: انجام این سفر نتیجه دیپلماسی دولت و دیپلماسی دستگاه سیاست خارجی و در استمرار تکمیل دیپلماسی اقتصادی است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: در ترکیب هیات همراه وجود مقامات اقتصادی جمهوری اسلامی ایران از جمله رئیس کل بانک مرکزی زمینه‌ای را فراهم می‌کند که در حوزه‌های مورد علاقه و اولویت‌دار اقتصادی و تجاری گفت‌وگوهای خوب و مثمرثمری صورت گیرد و بر همین مبنا مناسبات اقتصادی و تجاری دو کشور در زمینه‌های اولویت‌دار توسعه پیدا کند.

چه کسانی رئیس جمهور را همراهی می کنند؟

شش وزیر کابینه دولت سیزدهم رییس بانک مرکزی و علی باقری مذاکره‌کننده ارشد کشورمان رئیسی را در سفر به چین همراهی می‌کنند.
امیرعبدالهیان وزیر خارجه، خاندوزی وزیر اقتصاد، بذرپاش وزیر راه، اوجی وزیر نفت، ساداتی‌نژاد وزیر کشاورزی، فاطمی‌امین وزیر صمت، فرزین رئیس‌کل بانک مرکزی و علی باقری مذاکره‌کننده ارشد کشورمان رئیسی را در این سفر همراهی می‌کنند.

دیدار خصوصی با شی جین پینگ انجام مذاکرات هیئت‌های عالی‌رتبه دو کشور، امضای اسناد همکاری در حضور روسای جمهور همچنین شرکت در نشست مشترک تجار و فعالان اقتصادی دو کشور و دیدار با ایرانیان مقیم چین به همراه نشست و گفت‌وگو با اندیشمندان و فرهیختگان برتر چینی از برنامه های رئیسی در پکن به عنوان نخستین میهمان ارشد رئیس جمهور چین در سال نو چینی است.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا