به همت یک شرکت دانش بنیان ایرانی؛ مشکلات قنات‌ها با فناوری‌های جدید رفع می‌شود

به گزارش پایگاه خبری امیدرسان، طرح «اکوقنات» با هدف رفع مشکلات و توسعه قنات‌ها با کمک فناوری‌های جدید به همت یک شرکت دانش بنیان ارائه شد.

علی فرهمند، مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان «صدرا توسعه کیان» اظهار کرد: این شرکت دانش‌بنیان در سال ۱۳۹۸ با رویکرد فعالیت‌های دانش‌بنیان و فناورانه تأسیس شده است.

وی گفت: در حال حاضر نیز تمرکز ما روی بازسازی و نوسازی خطوط لوله آب، فاضلاب و گازی است که فرسوده بوده و به دلیل مدفون بودن و یا قرارگیری در نقاط خاص و مجاورت با تاسیسات امکان جابه‌جایی و تعویض ندارند که با فناوری نیمه‌رباتیک که از فناوری‌های روز دنیا است، کار نوسازی آنها را انجام می‌دهیم.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان گفت: ما طرحی را به نام قنات اکوفلو یا اکوقنات در نمایشگاه آبادیران ارائه کرده‌ایم. از استوانه‌های تمدن ایران اسلامی و پیشرفت آن در این مرز و بوم بحث قنات‌هاست که ما مدیون این قنات‌ها هستیم.

اما در سال‌های اخیر به واسطه ورود فناوری‌های جدید، مغفول مانده است و فناوری و مهندسی که در گذشته در این قنات‌ها به کار رفته و ارزشی که برای کشور داشته است را نادیده گرفته‌ایم.

فرهمند گفت: نیت و تلاش ما این است که با حمایت مسئولان و دست‌اندرکاران، قنات ایرانی مدرن را به نام اکوفلو داشته باشیم که مطابق شرایط روز باشد.

وی تصریح کرد: ما مشکلاتی در زمینه قنات‌ها داریم که از جمله آنها ورود آب‌های زیرزمینی از جمله ورود فاضلاب به قنات‌ها، ریزش قنات‌ها، لایروبی قنات‌ها، ویدیومتری و… را داریم و همه این اجزا و مشکلات را در قالب یک طرح پژوهشی ارائه کرده‌ایم. امیدواریم که با حمایت مسئولان بتوانیم این مشکل را حل کنیم.

وی تاکید کرد: در تلاشیم با اجرایی شدن این طرح یک تهدید را به فرصتی جدید برای تأمین منابع آبی و اشتغال‌زایی در مناطق روستایی، توسعه کشاورزی و پایدارسازی آب در سطح کشور تبدیل کنیم.

فرهمند با بیان اهداف کلی این طرح گفت: هدف اصلی ما در فاز اول، رفع مشکلات موجود قنات‌ها و سپس توسعه قنات‌ها است.

در واقع هدف این است که مشکلات بهره‌برداری قنات‌ها را با فناوری‌های جدید رفع کنیم که در حوزه ویدیومتری، در حوزه جلوگیری از ریزش، در حوزه لایروبی و در حوزه ایزولاسیون و مراقبت از ورود فاضلاب است.

امیدرسان، رسانه امیدبخش

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا