خبر خوب علمی: ظروف کشت بافت و سلول در ایران ساخته شد

به گزارش پایگاه خبری امیدرسان، فناوران یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی موفق به تولید پتری دیش (ظروف مخصوص آزمایشگاه) و فلاسک ویژه کشت سلول شدند.

محسن رشید مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان آرکا پژوهان آریانا با تشریح اهمیت دستاورد محققان این شرکت گفت:ما برای اولین بار موفق به تولید پتری دیش و فلاسک کشت سلول در ایران شده‌ایم. فلاسک کشت سلول در آزمایشگاه‌های درمان ناباروری، تولیدات دارویی و … کاربرد دارد.

وی افزود: کشت سلول یکی از مراحل مهم تحقیقات آزمایشگاهی (in vitro) سلول‌ها است. به کمک روش‌های کشت سلول می‌توان مورفولوژی سلول‌ها، سرعت تقسیم آن‌ها، پاسخ آن‌ها به تغییرات محیطی و فیزیولوژیک (دارو یا جهش ژنتیکی) را بررسی کرد. فلاسک کشت سلولی یکی از ابزارهای اصلی مورد نیاز برای کشت سلول‌ها است.

خبر خوب دیگر اینکه: افزایش 20 میلیارد دلاری درآمد صادرات نفت ایران به چین

این فناور توضیح داد: فلاسک کشت سلول یکی از ابزارهای آزمایشگاه زیست‌شناسی است. این ابزار از شیشه یا پلیمرهای (پلی‌استیرن) خنثی ساخته می‌شود تا محیط مناسبی برای رشد انواع سلول‌های پروکاریوت و یوکاریوت ایجاد کند. کشت سلولی یکی از مراحل اولیه در انجام بسیاری از پروژه‌های تحقیقاتی بر سلول‌های جانوری برای بررسی آنزیم‌ها، اسیدهای نوکلئوئیک، آنتی‌بادی‌ها و مسیرهای بیوشیمیایی است.

به علاوه بسیاری از تست‌های تشخیصی در آزمایشگاه‌های میکروب‌شناسی بر اساس کشت باکتری و آنالیز کلونی‌های تشکیل شده از یک نمونه انجام می‌شود. به همین دلیل انتخاب فلاسک یا پلیت کشت مناسب برای راحتی کاربر، دستیابی به تعداد مناسب سلول و کمترین میزان آلودگی سلول‌ها بسیار اهمیت دارد.

امیدرسان، رسانه امیدبخش

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا