دستور خرید ۲۰۰۰ تخته فرش برای سیل‌زدگان لرستان

حمیدرضا شیران، در نشست خبری امروز کمیته امداد، با بیان اینکه مسکن بیش از ۵٠ هزار مددجوی کمیته امداد در جریان سیل اخیر آسیب دیده است، افزود: تا این لحظه در استان تهران حدود ۴٠٠ میلیون کمک نقدی جمع آوری شده است.


وی با اشاره به اینکه رئیس کمیته امداد کشور نیز روز گذشته دستور خرید  و ارسال حدود ٢ هزار تخته فرش به استان لرستان را صادر کردند، اظهار کرد: همچنین ٨ کامیون اسباب و لوازم منزل نیز شامل مواد غذایی، آب معدنی، پتو و … به این مناطق ارسال شده است.

مدیر کمیته امداد امام خمینی استان تهران با بیان اینکه این کمک ها ابتدا به خرم‌آباد رفته سپس مناطق مختلف ارسال می شود تصریح کرد: با توجه به اینکه جامعه هدف کمیته امداد مدارک هویتی دارند و در سامانه ثبت می‌شوند این کمک‌ها به شکل عادلانه در اختیار همه آنها قرار می‌گیرد و اگر خدمت به خانواده ارائه شود
 مجددا تکرار نخواهد شد.

وی با اشاره به اینکه اولویت ارائه خدمات در این مناطق با مددجویان کمیته امداد است گفت: البته مانعی برای ارائه خدمات مختلف به سایر سیل زدگان وجود ندارد، اما از آنجایی که مددجویان زیادی در منطقه پلدختر و معمولان هستند و این خدمات با اولویت به آنها داده می‌شود. همچنین گروه‌هایی برای ارائه خدمات مشاوره‌ای نیز به این مناطق اعزام شده‌اند، اگرچه سازمان بهزیستی به شکل تخصصی مراکز مشاوره دارد و خدمات تخصصی روانشناختی به سیل زدگان ارائه می‌کند اما تیم‌های مشاوره ما نیز عمدتا برای افراد تحت پوشش کمیته امداد به ارائه خدمات می‌پردازند.

شیران با بیان اینکه در استان تهران بیش از ۸۷ هزار نفر تحت پوشش کمیته امداد قرار دارند اظهار کرد: البته مراجعه های موردی زیادی نیز در استان تهران به دلیل وجود مراکز ارائه خدمات درمانی و همچنین مراجعه افراد نیازمند از استان‌های دیگر وجود دارد به طوریکه سال گذشته به بیش از ٢١ هزار نفر خدمت موردی ارائه کرده‌ایم.

مدیر کل کمیته امداد امام خمینی استان تهران با بیان اینکه ۱۲ هزار دانش آموز تحت پوشش کمیته امداد استان تهران قرار دارند اظهار کرد: همچنین حدود ۳ هزار دانشجو و حدود ۲۳۰۰ بیمار صعب‌العلاج نیز تحت پوشش بیمه کمیته امداد امام خمینی (ره) قرار دارند.

وی با اشاره به افزایش ۲۰ درصدی مستمری خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد در سال جاری اظهار کرد: به این ترتیب میانگین مستمری این خانوارها به ۳۰۰ هزار تومان رسیده است. همچنین سال گذشته از محل تبصره ۱۴ حدود ۱۷ هزار خانوار تحت پوشش کمیته امداد اضافه شدند و کلیه کسانی که واجد شرایط بودند تحت پوشش قرار گرفتند.

شیران با اشاره به این که حدود ۳ هزار خانوار نیز با توانمند شدن از پوشش کمیته امداد خارج شدند، تصریح کرد: درآمد این افراد به حد نصاب قانون کار رسیده است و حدود ۴۵۰۰ خانوار نیز از خدمات موردی و مقطعی کمیته امداد مثل دریافت جهیزیه و … استفاده می‌کند.

مدیر کل کمیته امداد با بیان اینکه تمرکز کمیته امداد بر کاهش صندوق‌های صدقات و توسعه‌ شبکه‌ دریافت کمک‌های مردمی از طریق دیجیتال و الکترونیک است تصریح کرد: با توجه به این که در حال حاضر پول نقد کمتری در دست مردم است تلاش کردیم تا توسعه‌ی صدقات الکترونیکی را مد نظر قرار دهیم و سال گذشته صدقه حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد مردم استان تهران از طریق الکترونیک پرداخت شده است. همچنین سال گذشته ۱۰ هزار صندوق صدقات معابر جمع آوری شده است.

وی با بیان این که در سال ۹۷، ۳۹ میلیارد تومان صدقات از محل صندوق‌های معابر، اماکن و منازل جمع آوری شده است اظهار کرد: در طرح اکرام ایتام نیز صد در صد مبالغ پرداختی به شکل دیجیتال بوده است و در مجموع ۶۸٫۵ میلیارد به حساب این خزانه واریز شده است.

شیران در ادامه از پرداخت ۹ میلیاردی زکات تهرانی‌ها خبر داد و گفت: به این ترتیب در مجموع سال گذشته ۱۷۵ میلیارد کمک از طرف تهرانی‌ها جمع آوری شده است. در صورتی که این مبلغ بین مددجویان استان تهران تقسیم شود به هر فرد سالانه یک میلیون و ۱۶۶ هزار تومان و به شکل ماهیانه حدود ۹۷ هزار تومان تعلق می‌گیرد البته لازم به ذکر است که تمام این مبلغ مربوط به کمک‌های نقدی نیست.

مدیر کل کمیته امداد ضمن تشریح وام‌های اشتغال و خودکفایی کمیته امداد به مددجویان نیز توضیح داد: سال گذشته حدود ۵۰ میلیارد تومان اعتبارات بانکی داشتیم که البته همه این میزان درج نشده است و امیدواریم تا تیر ماه امسال این اعتبارات جذب شود.

شیران با اشاره به این که وام‌های اشتغال کمیته امداد به هر فرد ۲۰ میلیون تومان است گفت: همچنین کمیته امداد مجاز است ۲۰ درصد از این وام‌ها را در اختیار افراد غیر تحت پوشش نیز قرار دهد. همچنین به روند اشتغال زایی و هزینه کرد این وام‌ها تا ۵ سال نظارت می‌شود. در صورتی که این افراد بتوانند اشتغال خود را گسترش دهند و زمینه‌ی اشتغال ۵ فرد دیگر را فراهم کنند ۱۰۰ میلیون تومان وام دیگر نیز به آنها تعلق می‌گیرد.

به گفته‌ وی تا پایان سال گذشته حدود ۴۰۰ هزار مورد شغل در استان تهران ایجاد شده است.

شیران در پایان با بیان این که با توجه به حجم گسترده آسیب وارد شده به هموطنان مناطق سیل زده کشور نیاز به کمک به این افراد همچنان وجود دارد اظهار کرد: مردم استان تهران می‌توانند از طریق شماره گیری تلفن ثابت به شماره‌ی ۰۲۱۷۳۵۵ و درج عدد ۱۷، شماره گیری کد دستوری *۸۸۷۷*۰۲۱*۹۹# شماره گیری کد دستوری *۷۲۴*۲۲۲۲#، و مراجعه به دفاتر کمیته امداد و مراکز نیکوکاری در سطح استان تهران کمک‌های خود را در اختیار کمیته امداد قرار دهند.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا