در 23 استان بارش برف و کولاک همچنان تداوم دارد

به گزارش پایگاه خبری امیدرسان، سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد که به دلیل ورود یک سیستم بارشی فعال، مناطقی از استان‌های گیلان، مازندران، آذربایجان‌های غربی و شرقی، اردبیل، کردستان، کرمانشاه، خوزستان، قزوین، البرز و تهران شاهد بارش‌های سنگین برف و وقوع کولاک خواهند بود.

 سازمان هواشناسی با صدور هشدار سطح نارنجی، از احتمال وقوع کولاک برف و بهمن در روز یکشنبه در استان‌های گیلان، مازندران، آذربایجان‌های غربی و شرقی، اردبیل، کردستان، کرمانشاه، شمال شرقی خوزستان، مناطق کوهستانی قزوین، البرز و تهران خبر داده است. در پی این هشدار، نیروهای امدادی جمعیت هلال‌احمر در این 11 استان به حالت آماده‌باش درآمدند تا در صورت نیاز به سریع‌ترین شکل ممکن به مردم کمک کنند.

تداوم بارش برف در 23 استان

امروز 24 دی ماه، بارش‌های مداومی در استان‌های آذربایجان‌های شرقی و غربی، اردبیل، کردستان، ایلام، کرمانشاه، مناطق شمالی و شرقی خوزستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، قسمت‌های غربی و جنوبی اصفهان، لرستان، همدان، استان مرکزی، قم، همچنین ارتفاعات و دامنه‌های البرز در استان‌های زنجان، قزوین، البرز، تهران، گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی و شمالی خراسان رضوی ادامه دارد. به دلیل شدت این بارش‌ها، هشدار سطح نارنجی برای این مناطق صادر شده است.

فردا نیز در برخی مناطق شمال غربی، غربی کشور، ارتفاعات زاگرس مرکزی و شمال شرق، بارش‌ها ادامه خواهد داشت. امروز در مناطق شمال غرب، غرب و شمال شرق و برخی نقاط مرکزی کشور، علاوه بر بارش، شاهد وزش بادهای نسبتاً شدید خواهیم بود. در تهران نیز امروز گاهی اوقات شاهد بارش‌های پراکنده و وزش باد هستیم که در بعدازظهر افزایش می‌یابد، با این حال حداکثر دما به 12 درجه سانتی‌گراد می‌رسد.

برف و کولاک و امدادرسانی به بیش از 3700 نفر در 12 استان

مدیرکل سازمان امداد و نجات کشور، در مورد برف و کولاک اخیر در 12 استان ایران اظهار داشت و از اقدامات صورت گرفته از 20 تا 24 دی ماه تا ساعت 7:30 صبح امروز گزارش داد. او گفت: طی چهار روز گذشته، بعد از شروع بارش برف در مناطق کوهستانی و برف‌گیر، در استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، چهارمحال و بختیاری، زنجان، سمنان، قزوین، کردستان، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، لرستان و همدان، مجموعاً 46 جاده کوهستانی نیازمند خدمات امدادی شدند و نیروهای هلال‌احمر برای کمک‌رسانی در این مناطق حضور یافتند.

وی افزود: دراین بازه زمانی، به 3760 نفر خدمات امدادرسانی ارائه شد، 191 نفر به مکان‌های امن اسکان داده شدند و 11 نفر به مناطق امن انتقال یافتند. همچنین 87 گروه عملیاتی متشکل از 270 امدادگر، به رهایی 460 وسیله نقلیه از برف مبادرت ورزیدند.

آخرین خبرها از محورهای مواصلاتی لرستان

مرتضی شیروانی مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای لرستان با اشاره به آخرین وضعیت محورهای مواصلاتی لرستان در پی فعالیت سامانۀ بارشی اخیر، اظهار داشت: جاده‌های اصلی و فرعی این استان هم‌اکنون باز و تردد برقرار است.

وی با بیان اینکه بارش سنگین برف  راه ارتباطی 360 روستای لرستان را در روز گذشته مسدود کرد، افزود: این محورها با تلاش راهداران بازگشایی شده‌است.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای لرستان با تأکید به اینکه برقراری تردد در محورهای اصلی و شریانی در هنگام بارش سنگین برف در اولویت راهداران بود، عنوان کرد: محورهای روستایی در شهرستان‌های بروجرد، سلسله و دلفان بازگشایی شده‌است.

 جنوب و مناطق مرزی آذربایجان غربی  همراه با برف و کولاک شدیدی است

بر اساس آخرین گزارش‌های دریافتی از ادارات محلی، تمامی جاده‌های اصلی و فرعی در حال حاضر باز هستند و تردد در آن‌ها ادامه دارد. در مسیرهای کوهستانی مانند گردنه مائین بلاغ در محور شاهین دژ – تکاب، گردنه زمزیران در محور مهاباد – سردشت، محور مهاباد – بوکان (برهان)، محور خوی – چالدران و همچنین جاده‌های مرزی، شاهد بارش برف به همراه وزش باد و کولاک هستیم. در این محورها، تردد تنها با استفاده از زنجیر چرخ میسر است.

لازم به ذکر است که به دلیل بارش برف و کولاک شدید، برخی محورهای روستایی مسدود شده‌اند. در حال حاضر، ارتباطات روستایی در 80 روستا در سطح استان شامل چالدران با 40 روستا، خوی با 17 روستا، تکاب با 4 روستا، ارومیه با 4 روستا و اشنویه با 15 روستا قطع شده است. اما پس از اطمینان از باز بودن محورهای اصلی، عملیات بازگشایی راه‌های روستایی آغاز خواهد شد، که در اولویت کاری راهداری قرار دارد.

آخرین وضعیت جاده های کردستان

بر اساس آخرین گزارش‌ها، شرایط جوی در استان کردستان به دلیل بارش برف اخیر با تغییرات قابل توجهی روبرو شده است. جاده‌هایی مانند سقز-بانه و گردنه ژالانه بسته شده‌اند. در دیگر گردنه‌ها نیز، تردد فقط با استفاده از زنجیر چرخ ممکن است.

رحیم صدیقی، مدیرکل هواشناسی استان، اعلام کرده که بارش‌های برفی از پایان هفته گذشته آغاز شده و تقریباً تمام شهرهای استان را پوشانده است. پیش‌بینی‌های هواشناسی نشان می‌دهند که این شرایط بارشی تا اواخر روز دوشنبه در استان ادامه خواهد داشت، به ویژه در نیمه غربی.

صدیقی همچنین به لغزندگی، مه گرفتگی و کولاک برف اشاره کرده و از اختلال در تردد به خصوص در گردنه‌ها و جاده‌های کوهستانی خبر داده است. در نواحی گرمسیر استان نیز احتمال آبگرفتگی معابر وجود دارد.

او توصیه کرده است که رانندگان وکوهنوردان ازسفرهای غیرضروری خودداری کرده و در صورت نیاز به سفر، تجهیزات زمستانی همراه داشته باشند. از روز سه‌شنبه انتظار می‌رود که وضعیت جوی استان پایدار شود، اما به دلیل برودت هوا و احتمال یخبندان، رانندگان هنگام تردد در گردنه‌ها و جاده‌های کوهستانی باید احتیاط کنند.

12 استان گیلان با بارش برف سفید پوش شد

غلامعلی نیک‌فهم، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان گیلان، امروز اطلاعات جدیدی در مورد شرایط جوی و راه‌های استان گیلان ارائه داد. بر اساس این گزارش، در جاده اسالم به خلخال حدود 45 سانتی‌متر، در پونل – خلخال 35 سانتی‌متر، در بهارستان- آقچای 25 سانتی‌متر و در محور آستارا به تالش 10 سانتی‌متر برف باریده است.

نیک‌فهم همچنین گفت که در محورهای زیاز – شوک و رودسر – لات محله حدود 10 سانتی‌متر و در محور سیاهکل – دیلمان برف سفیدپوش را شاهد هستیم. در محورهای شوک – ملکوت، بلوردکان – خصیب دشت و محور ماسال – گیلوان نیز حدود 5 سانتی‌متر برف باریده است. در محور فومن – ماسوله و شفت – امامزاده ابراهیم نیز برفی گزارش شده است.

وی در ادامه به وضعیت محورها در مرز استان‌های همجوار اشاره کرد و گفت که گردنه حیران در محور آستارا به اردبیل، گردنه الماس در محور اسالم به خلخال و زندانه در محور پونل – خلخال همگی برفی هستند.

نیک‌فهم تأکید کرد که تردد در گردنه حیران به کندی انجام می‌گیرد و به دلیل یخبندان و نبود ایمنی کافی، محور پونل به خلخال از محدوده زندانه به سمت خلخال مسدود است.

اردبیل ادارات 6 شهرستان خود را تعطیل کرد

کاظم دبیر، معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری اردبیل، اعلام کرد که به دلیل بارش‌های سنگین برف و وقوع کولاک، ادارات در شهرهای اردبیل، نیر، نمین، سرعین، مشگین‌شهر، و گرمی تعطیل شده‌اند.

این بارش‌های زمستانی که از روز گذشته در سراسر استان آغاز شده، امروز یکشنبه با شدت بیشتر ادامه دارد، که موجب کاهش سرعت تردد وسایل نقلیه در شهرها شده است. پس از هشدار قرمز صادر شده توسط اداره کل هواشناسی استان، دستگاه‌های اجرایی و خدمات‌رسان استان به حالت آماده‌باش قرار گرفتند.

بارش برف که از عصر شنبه (23 دی 1402) در استان آغاز شد، به زیبایی‌های زمستانی و خوشحالی مردم افزود، و پیش‌بینی می‌شود که این شرایط بارشی تا اواخر امروز یکشنبه (24 دی) ادامه یابد.

به دلیل شدت بارش برف و یخبندان، جاده‌های مهمی چون مسیر آستارا به اردبیل مسدود شده‌اند، و مدارس استان برای روز یکشنبه آموزش مجازی دارند و دانشگاه‌ها تعطیل شده‌اند. با افزایش بارش‌ها در عصر، گردنه حیران در مسیر اردبیل به آستارا نیز مسدود شده و صدها خودرو و مسافر در این مسیر گیر کرده و مانده‌اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا