درمان ۸۰ بیماری صعب‌العلاج با کمک سلول‌های بنیادی خون بند ناف

به گزارش پایگاه خبری امیدرسان، توانایی سلول های بنیادی در درمان طیفی از بیماری ها و التهاب ها به اثبات رسیده است و محققان هر روز به دنبال یافتن  قابلیت های بیشتری از سلول های بنیادی در درمان بیماری ها هستند و به همین دلیل هر روز کارآزمایی های بالینی بیشتری انجام می شود.

برای مثال اکنون دیگر سال هاست که سلول های بنیادی «خون ساز مغز» و «استخوان» یا «خون بند ناف» زندگی هزاران کودک مبتلا به لوسمی را نجات می دهد و علاوه بر این، استفاده از این سلول ها در پیوند بافت آسیب های استخوانی، پوست و چشم هم پرکاربرد شده است.

سلول‌های بنیادی خون بندناف به ۳ نوع، شامل گلبول‌های قرمز که اکسیژن را به تمام بدن حمل می‌کنند، گلبول های سفید که در سیستم ایمنی فعالانه شرکت دارند و پلاکت‌ها که به انعقاد خون کمک می کنند، تقسیم می‌شوند

به گزارش امیدرسان، سلول‌های بنیادی در بافت‌های مختلف بدن وجود دارند و می‌توانند سلول‌های از بین رفته را در بافت‌های آسیب دیده بدن ترمیم کنند. به دلیل این ویژگی‌های سلول بنیادی خون بند ناف در درمان بیماری‌های با منشاء خونی، اختلال در فعالیت مغز استخوان و نقض سیستم ایمنی استفاده می‌شود. در دسترس بودن، کاهش احتمال رد پیوند، کاهش خطر آلودگی و شانس یافتن نمونه با تطابق ژنتیکی از مهمترین ویژگی‌های ذخیره سازی خون بند ناف است.

۸۰ بیماری شامل ۵ گروه از بیماران لاعلاج، شانس درمان با سلول‌های بنیادی خون ساز را دارند که در حال حاضر بیشترین کاربرد در درمان بیماری ‌های خونی همچون تالاسمی، انواع سرطان خون، نقص سیستم ایمنی و کم‌خونی ‌های مادرزادی ثبت شده است.

*درمان های جدید سلول بنیادی خون بند ناف در پژوهشگاه رویان

عبدالحسین شاهوردی رئیس پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی تصویری تازه از پزشکی آینده و محورهای فعالیت رویان در سال‌های پیش رو را ترسیم می کند و به خبرنگار ما، می گوید: فعالیت‌ اصلی رویان در زمینه پزشکی تولید مثل و درمان ناباروری بوده است که علاوه بر این، مدت‌هاست در حوزه تولید دانش و کاربردی کردن دانش سلول‌‌های بنیادی برای درمان بیماری ها فعالیت می‌کند. آینده پزشکی، پزشکی بازساختی، ژن درمانی و مهندسی بافت است. آینده پزشکی بازساختی به ذخایر سلولی بسیار وابسته است و ذخایر سلولی هر کشور از زیرساخت‌های استراتژیک به شمار می‌روند و هر روز بیش از پیش، اهمیت غنی‌سازی ذخایر سلول‌های بنیادی خون بندناف و بانک‌های خون بندناف برای کشورها نمایان می شود.

به طور کلی، پروژ‌ه های مختلفی در زمینه‌های مغز، علوم شناختی، ارتوپدی، MS، پارکینسون و قلب در رویان تعریف شده است. در برخی بیماری ها به نتایج خوبی در درمان عملیاتی بدست آمده است که از آن جمله، می توان به بیماری های استخوان و غضروف، پوست، چشم، سیستم عصبی، لک و پیس و درمان سوختگی ها اشاره کرد.

به گزارش امیدرسان، همچنین در بیماری‌های دیگری از جمله MS و پارکینسون نتایج خوبی در کارآزمایی بالینی به دست آمده است؛ همچنین برای آغاز کارآزمایی بالینی روی بحث قطع نخاع در مدل انسانی آمادگی وجود دارد و در زمینه درمان بیماری های انسداد عروق اندام تحتانی، بیماری‌های قلبی و عروقی تحقیقات بالینی در دست اجرا است

وی با اشاره به پروژه‌های متعدد رویان برای درمان بیماری‌ها، گفت: به طور کلی، پروژ‌ه های مختلفی در زمینه‌های مغز، علوم شناختی، ارتوپدی، MS، پارکینسون و قلب در رویان تعریف شده است. در برخی بیماری ها به نتایج خوبی در درمان عملیاتی رسیده‌ایم که از جمله این بیماری‌ها، می توان بیماری های استخوان و غضروف، پوست، بیماری های چشم و بیماری های سیستم عصبی، بیماری‌ لک و پیس و درمان سوختگی ها را مثال زد. همچنین درباره بیماری‌های دیگری از جمله بیماری MS و پارکینسون نتایج خوبی در کارآزمایی بالینی به دست آورده‌ایم و همچنین برای آغاز کارآزمایی بالینی روی بحث قطع نخاع در مدل انسانی آمادگی داریم. در زمینه درمان بیماری های انسداد عروق اندام تحتانی یا بیماری‌های قلبی و عروقی و بیماری‌های سیستم عصبی در فاز تحقیقات بالینی هستیم.

شاهوردی می‌گوید: کار متخصصان رویان به همین جا ختم نمی شود و این پژوهشگاه به عرصه‌های جدیدی از جمله مطالعه سلول های بنیادی سرطان‌زا و بیماری دیابت هم ورود پیدا کرده است. 

*بیماری‌های لاعلاجی که با سلول‌های بنیادی درمان می‌شوند

وقتی صحبت از درمان ۸۰ بیماری صعب‌العلاج با خون بندناف و کارآزمایی های بالینی متعدد برای پیدا کردن درمان های جدید می شود، یک سوال اساسی به میان می آید؛ اینکه اساسا چه بیماری های لاعلاجی با سلول‌های بنیادی شانس درمان دارند؟

امیرعلی حمیدیه رئیس مرکز جامع پیوند سلول‌های بنیادی مرکز طبی کودکان به این سوال پاسخ داده است.

حمیدیه به خبرنگار ما، گفت: ۸۰ نوع بیماری‌ در ۵ گروه با سلو‌ل‌های بنیادی خون‌ساز درمان می‌شوند. گروه اول؛ بیماری‌های خونی بدخیم؛ مانند سرطان‌های حاد و مزمن، گروه دوم؛ بیماری‌های خونی غیر بدخیم؛ مانند تالاسمی ماژور،‌کم کاری مغز و استخوان، گروه سوم؛ بیماری‌های نقص ایمنی ارثی و کشنده که با پیوند سلول‌های بنیادی درمان می‌شوند.گروه چهارم؛ بیماری‌های متابولیک ارثی است که بسیار پرهزینه و کشنده هستند که قسمت اعظم این بیماران هم برای پیوند سلول های بنیادی خون‌ساز مراجعه می‌کنند و گروه پنجم؛ برخی از تومورهای جامد که برای درمان نیاز به پیوند سلول‌های بنیادی خون‌ساز دارند.

*در ایران چه بیماری های صعب‌العلاجی با سلول بنیادی خون بند ناف درمان می شوند؟

مرتضی ضرابی مدیر بانک خون رویان به این سوال که در ایران چه بیماری های صعب‌العلاجی با سلول بنیادی خون بند ناف درمان می شوند و مهمترین بیماری هایی که تاکنون با این روش درمان شده‌اند، توضیحاتی به خبرنگار ما ارایه می دهد.

به گزارش امیدرسان، محققان رویان، بیماری هایی که منشاء خونی دارند از جمله تالاسمی، سرطان خون و کم خونی ها را با استفاده از سلول‌های بنیادی خون بندناف درمان کرده اند و هدف گذاری آینده رویان کارآزمایی بالینی برای درمان بیماری‌های فلج مغزی، اوتیسم، SMA‌، آرتروز و ناهنجاری قلبی با سلول‌های بنیادی خون بندناف است

به گفته ضرابی، از نظر کاربردی بیش از ۸۰ بیماری با استفاده از سلول‌های بنیادی درمان می‌شود که عمده استفاده از این سلول‌ ها برای درمان بیماری‌ هایی با منشا خونی، انواع سرطان ‌ها و تالاسمی است و مهمترین بیماری هایی که با استفاده از سلول های بنیادی درمان می شوند بیماری های با منشا خونی هستند. در حال حاضر محققان رویان، بیماری هایی که منشاء خونی دارند از جمله تالاسمی، سرطان خون و کم خونی ها را با استفاده از سلول‌های بنیادی خون بندناف درمان کرده اند و هدف گذاری آینده رویان کارآزمایی بالینی برای درمان بیماری‌های فلج مغزی، اوتیسم، SMA‌، آرتروز و ناهنجاری قلبی با سلول‌های بنیادی خون بندناف است. 

*موفقیت در درمان بیماری‌های صعب العلاج‌ با سلول‌های بنیادی

به گزارش امیدرسان، نخستین بخش مربوط به پیوند سلول‌های بنیادی در سال ۸۶ با تمرکز بر کودکان در ایران تاسیس شد و اکنون ایران با حدود ۸۰ میلیون نفر جمعیت، ۱۸ مرکز پیوند سلول‌های بنیادی دارد و سالانه ۱۲۰۰ تا ۱۵۰۰ پیوند سلو‌ل‌های بنیادی خون‌ساز در این مراکز انجام می شود که البته نیاز سالانه ۲ هزار تا ۳ هزار پیوند است و هنوز تعداد پیوندها کافی نیست.

پایگاه خبری امیدرسان http://www.omidresan.ir

پیوند سلول‌های بنیادی یک روش درمانی منحصر به فرد برای بیماری‌‌های سخت است که تحت شرایط خاصی انجام می‌شود؛ پیوندهای مرسوم سلول‌های بنیادی خون‌ساز در مراکز ۱۸ گانه پیوند سلول‌های بنیادی در کشور انجام می‌شود و پیوندهای خاص فقط در یک یا دو بیمارستان در تهران قابل انجام است، برای مثال طی ۲ سال گذشته، فقط ۲۵۰ کودک مبتلا به سرطان بدخیم و بیماری های خونی یا غیر خونی، در قطب طب اطفال در ایران درمان شده‌اند و سلامتی خود را به دست آورده‌اند. 

نخستین بخش پیوند سلول‌ بنیادی در سال ۸۶ در ایران تاسیس شد و اکنون ایران با بیش از ۸۰ میلیون نفر جمعیت، ۱۸ مرکز پیوند سلول‌ بنیادی دارد و سالانه ۱۲۰۰ تا ۱۵۰۰ پیوند سلو‌ل‌ خون‌ساز را ثبت می‌کند

شانس موفقیت درمان سرطان با سلول‌های بنیادی در بزرگسالان حدود ۲۰ درصد کمتر از کودکان است؛ کودکان علاج قطعی می‌شود اما در بزرگسالی علاج قطعی نمی‌شود.

برای بررسی میزان موفقیت درمان‌ها با استفاده از سلول‌های بنیادی خون بند ناف باید آماری به پیوندهای موفق داشت. 

امیدرسان، رسانه امیدبخش

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا