خبر خوب علمی: نسل جدید تاسیسات جذب مستقیم کربن از هوا ساخته شد

به گزارش پایگاه خبری امیدرسان، وزارت انرژی آمریکا اعلام کرد که ۱.۲ میلیارد دلار برای احداث دو تاسیسات جذب مستقیم کربن از هوا؛ یکی در تگزاس و دیگری در لویزیانا هزینه خواهد کرد و این تاسیسات سالانه میلیون ها تُن دی اکسید کربن را با استفاده از یک فناوری موسوم به «جذب مستقیم هوا» (DAC) از اتمسفر جذب خواهند کرد.

این پروژه که بخشی از تلاش‌ها برای مبارزه با گرم شدن زمین است، مرحله اول از یک بسته سرمایه گذاری ۳.۵ میلیارد دلاری است که سال گذشته در «قانون دوحزبی زیرساخت‌ها» اختصاص یافت که اولین مورد حمایتی مهم دولتی در جهان از فناوری نوظهور جذب کربن به شمار می‌رود.

خبر خوب علمی دیگر اینکه: به دانش‌ بنیان‌ها تسهیلات میلیاردی داده می شود

این برنامه در نظر دارد در مدت ۱۰ سال آینده چهار مرکز تاسیسات جذب مستقیم کربن از هوا را ایجاد کند که هر کدام از آنها ظرفیت جذب و ذخیره سازی سالانه یک میلیون تن دی اکسید کربن را خواهد داشت. 

مقامات وزارت انرژی آمریکا همچنین به مناسبت آغاز اجرای این برنامه، اعتبارات مالی برای ۱۹ کار مطالعاتی مفهومی و مهندسی برای تاسیسات آینده جذب مستقیم کربن اعلام کردند.

«سالی بنسون» زمین شناس در دانشگاه «استنفورد» در این خصوص گفت: این یک سرمایه گذارای شجاعانه در فناوری است که به گمان ما در آینده مورد نیاز خواهد بود اما از سوی دیگر منتقدان این راهبرد هم کم نیستند. «مارک جاکوبسن» دانشمند علوم اتمسفری و از همکاران «بنسون» در دانشگاه استنفورد، این برنامه را یک کار بیهوده و به مثابه دورریختن پول قلمداد می کند.

وی می‌گوید به دلیل اینکه تاسیسات جذب مستقیم کربن (DAC) نیازمند مقادیر زیادی انرژی برای جذب کربن، تصفیه و پمپ کردن آن به زیر زمین برای ذخیره سازی دائمی است، این روش یکی از گرانترین و ناکارآمدترین راه‌ها برای احتباس کربن است.

بنسون خاطرنشان می کند که یک راهبرد آب و هوایی بهتر این است که همین بودجه برای اجرای سریعتر طرح‌های بهره برداری از منابع تجدیدپذیر انرژی هزینه شود تا بتوان زودتر نیروگاه‌هایی با سوخت زغال سنگ و گاز طبیعی را از دور خارج کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا