خبر خوب اقتصادی: در تولید گندم خودکفا شدیم

به گزارش پایگاه خبری امیدرسان، با اقدامات حمایتی دولت سیزدهم افزایش تولید تنها مربوط به محصول گندم نیست، بلکه در بقیه کالاهای اساسی مانند شکر، برنج، جو، پنبه و دانه‌های روغنی نیز روند افزایش تولید و عملکرد در واحد سطح را شاهد هستیم.

برداشت گندم تا پایان مرداد انجام می شود و فرآیند خرید تضمینی تا ۱۵ شهریور ادامه خواهد داشت.

خبر خوب اینکه: جلوگیری از تغییر کاربری غیرمجاز ۲۷۰ هکتار از اراضی زراعی در چهارباغ

معاون امور زراعی وزارت جهاد کشاورزی تصریح‌کرد: در محصول گندم بدون اینکه سطح زیرکشت افزایش پیدا کرده باشد، عملکرد افزایش پیدا کرده است.

رشد ۱۱۴ درصدی خرید تضمینی گندم نسبت به سال ۱۴۰۰

وی ادامه‌داد: این دستاورد به دلیل توجه ویژه کشاورزان به علم تغذیه گیاهی و اجرای کشت قراردادی در یکی دو سال اخیر است. در گندم علاوه بر تغذیه، موضوع بذر و مبارزه با آفات، بیماری‌ها، علف‌های هرز و آبیاری های نوین مانند آبیاری تیپ نیز اهمیت دارد؛ زیرا علاوه بر صرفه جویی در مصرف آب، راندمان تولید نیز رشد داشته است.

خبر خوب دیگر اینکه: به دانش‌ بنیان‌ها تسهیلات میلیاردی داده می شود

مهاجر یادآور شد: آمار خرید تضمینی گندم در سال ۱۴۰۰ حدود ۴.۵ میلیون تن و در سال ۱۴۰۱ نزدیک به ۷.۵ میلیون تن بوده است؛ بر این اساس خریدتضمینی گندم امسال نسبت به سال ۱۴۰۰ حدود ۱۱۴ درصد و نسبت به سال ۱۴۰۲ نزدیک‌به ۴۱ درصدی رشد داشته است.

تغذیه گیاهی و کشت قراردادی علل اصلی افزایش تولید گندم

وی، عوامل اصلی افزایش خرید گندم را نسبت به سال‌های گذشته، قیمت‌گذاری مناسب، اعلام به موقع قیمت، اجرای کشت قراردادی (ارائه کودهای پایه و بذر)، تغذیه گیاهی و حمایت کودی دانست و گفت: در واقع تولید گندم به عنوان یک کالای اساسی مهم باید برای کشاورزان از نظر قیمتی و درآمدزایی صرفه اقتصادی داشته باشد.

مهاجر ادامه‌داد: به‌طور مثال، قیمت گندم باید به گونه‌ای تعیین شود که کشاورز علاوه بر تامین معاش خود بتواند عملیات مبارزه با علف‌های هرز، تکمیل دوره های آبیاری، تامین به موقع کودهای پایه و خرید بذر مناسب را در اولویت قرار دهد، در غیر این صورت انگیزه ای برای ورود به زمین کشاورزی نخواهد داشت.

امیدرسان، رسانه امیدبخش

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا