خبر خوب از رشد ۲۲ درصدی تولید غلات در کشور

به گزارش پایگاه خبری امیدرسان، سال ۱۴۰۱ تولید غلات نسبت به سال قبل از آن ۲۲ درصد رشد کرد.

میزان تولید غلات شامل گندم جو برنج سفید و ذرت دانه ای در سال زراعی ۱۴۰۰ – ۱۳۹۹ و پایان دولت دوازدهم ۱۵٫۷ میلیون تن بود اما در سال زراعی ۱۰۲-۱۴۰۱ به ۲۱ میلیون تن افزایش یافت.

دولت سیزدهم در دو سال فعالیت خود با چالش‌های جدی مواجه بود؛

اما با این حال از تمرکز دولت بر حل مسائل و مشکلات مردم کاسته نشد و مسیر تحول و پیشرفت ادامه پیدا کرد.

اکنون با گذشت حدود دو سال از فعالیتهای دولت و به بهانه دومین سالگرد انتخابات فرصتی مناسب برای بررسی و ارزیابی دستاوردهای حاصله و مسیر طی شده در راستای تحول و پیشرفت فراهم آمده است.

بیشتر بخوانید: خبر خوب اقتصادی: صادرات ۱۲ میلیارد دلار کالای ایرانی در بهار ۱۴۰۲

در این دولت رشد ۲۲ درصدی تولید غلات نسبت به سال ۱۴۰۰ محقق شد و میزان تولید غلات شامل گندم، جو، برنج سفید و ذرت دانه‌ای، در سال زراعی «۱۳۹۹-۱۴۰۰» (پایان دولت دوازدهم) ۱۵٫۷ میلیون تن بود اما در سال زراعی «۱۴۰۱ – ۱۴۰۲» به ۲۱ میلیون تن افزایش یافته است.

ارائه آمارهای جهانی در ایران

به گزارش امیدرسان، سازمان جهانی خواروبار و کشاورزی ملل متحد (فائو) در گزارشی از وضعیت تولیدات کشاورزی ایران اعلام کرد: ایران سیزدهمین تولید کننده بزرگ گندم دنیا، سیزدهمین تولیدکننده بزرگ برنج و یازدهمین تولید کننده بزرگ گوشت در آسیا و همچنین بزرگترین صادرکننده محصولات لبنی در این قاره بوده است.

پیش بینی شده است تولید غلات ایران در سال ۲۰۲۳ به ۱۸ میلیون و ۸۰۰ هزار تن برسد.

گندم برنج و جو سه غله مهم تولیدی ایران در این سال خواهند بود بر اساس این گزارش انتظار می‌رود ۱۳ میلیون تن گندم در ایران طی سال زراعی جاری تولید شود که نسبت به تولید ۱۳ میلیون تنی سال قبل افزایش یا کاهشی نخواهد داشت. با این وجود ایران در سال گذشته سیزدهمین تولیدکننده بزرگ گندم دنیا شناخته شد.

بیشتر بخوانید: خبر خوب از یک جهش تولیدی: تولید برق از رکورد۸۰ میلیون مگاوات ساعت عبور کرد

آمارهای فائو نشان می‌دهد ایران سیزدهمین تولید کننده بزرگ برنج در آسیا طی سال ۲۰۲۲ بوده است. این گزارش همچنین پیش بینی کرده است تولید شیر و لبنیات در ایران طی سال جاری به ۷ میلیون و ۸۲۰ هزار تن برسد.

بر اساس آمار فائو، ایران صادرکننده خالص شیر و لبنیات در سال ۲۰۲۲ بوده است. ایران در این سال ۸۶ هزار تن شیر و لبنیات وارد کرده و در مقابل ۱ میلیون و ۵۸۳ هزارتن شیر و لبنیات صادر کرده است.

در واقع ۱۳ درصد شیر و لبنیات تولیدی ایران در این سال به کشورهای دیگر صادر شده است.

امیدرسان، رسانه امیدبخش

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا