خبر خوب؛ ۴۲ سال انتظار برای راه دسترسی در روستای چال شاهین لوداب به سرآمد

روستای «چال‌شاهین لوداب» با بیش از ۷۰ خانوار بعد از گذشت ۴۲سال از انقلاب اسلامی از داشتن جاده ارتباطی محروم بود اما امروز متولیان حوزه راهداری کهگیلویه و بویراحمد از پیشرفت ۲۵ درصدی پروژه بهسازی و روکش آسفالت راه روستایی چال شاهین خبر می دهند.

به گزارش پایگاه خبری امیدرسان، هفتم بهمن ماه سال ۹۹ پروژه جاده ارتباطی روستای «چال‌شاهین» بخش لوداب در شهرستان بویراحمد با اعتباری بالغ بر ۵۷ میلیارد ریال کلنگ زنی شد اما بر خلاف پیگیری مردم، به دلایل مختلف اعم از کمبود اعتبار این پروژه پیشرفت فیزیکی نداشت.

روستای چال شاهین از توابع لوداب بویراحمد یکی از روستاهای صعب العبور این بخش در استان کهگیلویه و بویراحمد است که جاده ارتباطی آن با اولین بارش باران مسدود و تا اردیبهشت ماه سال بعد به مدت ۶ ماه قطع می شود و تنها ماشین کمک دار امکان رفت و آمد در این مسیر را دارد. بنابراین احداث و آسفالت راه دسترسی این روستا برای این روستائیان بسیار ضروری است.

بهمن ماه ۱۴۰۱ کلیپی در برخی رسانه ها و فضای مجازی منتشر شد که نشان می داد خانواده ای در روستای چال شاهین لوداب به دلیل دسترسی نداشتن به راه به دلیل بارش برف و باران، اقدام به جابجایی جسد بر روی دستان خود کرده اند و این جسد در راه مانده است که این داستان غم انگیز خود گواه بر محرومیت و نبود جاده دسترسی مناسب برای این مردم است.

مسیر هفت کیلومتر از دهستان چین لوداب تا به روستا را باید نزدیک به یک ساعت آن هم با خودروی کمک‌دار طی کرد.

یکی از اهالی این روستا گفت: اگر راه ارتباطی این روستا آسفالت شود مهاجرت معکوس خواهیم داشت زیرا در سایه نبود راه دسترسی مناسب خانواده های زیادی در این روستا به شهرهای مجاور پناه برده اند.

وی ابراز افزود: اگر کسی در این روستا در فصل زمستان بیمار شود جانش به خطر می افتد زیرا راه ارتباطی روستا در بیشتر ایام زمستان قطع می شود و نمی توانیم او را به بیمارستان ببریم.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: قرارداد پروژه بهسازی و روکش آسفالت راه روستایی چال شاهین در تاریخ بیست و هشتم آبان ماه ۱۴۰۲ منعقد شده که مبلغ اجرای این پروژه رقمی بالغ بر ۲۴۰ میلیارد ریال به مدت پیمان ۱۱ ماه پیش‌بینی شده است.

حمید رضا پیمانجو اظهار کرد: طول مسیر این معبر روستای کوهستانی، با شیب تند و به طول ۶ هزار و ۹۰۰ متر در دست اجرا است.

وی افزود: مشخصات فنی پروژه شامل ۲۱ هزار متر مکعب خاک‌برداری، چهار هزار و ۵۰۰ متر مکعب خاکریزی، ۶ هزار و ۹۳۵ متر مکعب اساس، ۲۴۸ هزار و ۴۰۰ متر مربع سانتی متر آسفالت، ۴۰ متر دیوار حائل و ۶۰ متر کانال هدایت آب بتنی است.

پیمانجو عنوان کرد: عملیات آب پاشی و پخش و تراکم و خاک‌برداری هم اکنون با پیشرفت فیزیکی ۲۵ درصدی در حال اجرا است.

منطقه لوداب یکی از مستعدترین مناطق استان به لحاظ توسعه بخش گردشگری، کشاورزی و باغداری و سایر شاخص‌های توسعه‌ای است که سال ها در بن بست ارتباطی بوده است.عمق محرومیت‌ها در مناطق مختلف استان به خصوص لوداب از گذشته‌ها به گونه‌ای بوده که با همه کارهای انجام شده باز هم جای کار و خدمت بیشتر وجود دارد.

بخش لوداب از توابع شهرستان بویراحمد با ۱۲۸ روستا و جمعیتی نزدیک به ۲۰ هزار نفر در۲۰۰ کیلومتری یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد واقع شده که آخرین روستای این بخش با مرکز استان نزدیک به چهار ساعت مسافت دارد.

امیدرسان، رسانه امیدبخش

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا