خبر خوب؛ واردات گندم به کشور صفر شد

مشاور وزیر جهادکشاورزی و مجری طرح ملی گندم گفت: با توجه به تولید ۱۵ میلیون تن محصول راهبردی گندم، میزان واردات این محصول در سال جاری به صفر رسید.

به گزارش پایگاه خبری امیدرسان، سهراب سهرابی روز یکشنبه در همایش آغاز سال زراعی و طرح جهش تولید در دیم‌زارهای چهارمحال و بختیاری افزود: میزان واردات گندم در سال ۱۴۰۰ معادل هفت میلیون تن، در سال ۱۴۰۱ این میزان به ۴.۴ میلیون تن، سال گذشته به ۲.۵ میلیون تن و امسال به صفر رسیده است.

وی اظهار داشت: صفر شدن میزان واردات محصول راهبردی گندم به کشور از افتخارات بزرگ و مهم وزارت جهادکشاورزی است.

خرید حدود ۱۲ میلیون تن گندم تضمینی

مجری طرح ملی گندم با اشاره به اینکه برنامه خودکفایی پایدار تولید گندم در کشور از سال ۱۴۰۰ آغاز شد گفت: میزان خرید تضمینی گندم از ۴.۵ میلیون تن سال ۱۴۰۰ با اجرای پروژه‌های طرح خودکفایی پایدار این محصول راهبردی در سال ۱۴۰۱ به میزان ۷.۵ میلیون تن، در سال ۱۴۰۲ به میزان ۱۰.۵ میلیون تن و در سالجاری نیز به ۱۱ میلیون و ۹۸۰ هزار تن رسیده است.

وی ادامه داد: با این میزان خرید تضمینی، تمام نیاز کشور در بخش نانوایی‌ها و صنف و صنعت تامین می‌شود و این راه همچنان ادامه دارد.

این مسوول وزارت جهادکشاورزی گفت: با برنامه‌ریزی انجام شده تلاش می‌شود خودکفایی پایدار گندم متناسب با نرخ جمعیت افزایش یابد.

وی اظهار داشت: توسعه مصرف بذرهای برچسب (لیبل)دار، مصرف متعادل کودهای شیمیایی، توسعه کشت‌های مکانیزه، ادامه اجرای طرح تولید دیم‌زارها برای چهارمین سال در سطح ۶ میلیون هکتار در ۲۵ استان کشور، توسعه سامانه‌های نوین آبیاری، مدیریت برداشت محصول و کاهش ضایعات و استفاده از روش‌های نوین کشت از مجموعه اقداماتی است که می‌تواند کشور را در بخش تولید گندم به خودکفایی پایدار برساند.

مجری طرح ملی گندم میزان تولید گندم در کشور را ۱۵ میلیون تن در سال زراعی ۱۴۰۲- ۱۴۰۳ اعلام کرد که ۶.۴ میلیون تن این میزان تولید مربوط به دیم‌زارها است.

تهیه ۵۰۰ هزار تن بذرهای اشباع شده

سهرابی با بیان اینکه یک‌میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار بهره‌بردار در کشور در سطح ۲ میلیون هکتار کشت گندم آبی و چهار میلیون هکتار گندم دیم مشغول به فعالیت هستند گفت: ۵۰۰ هزار تن بذرهای اشباع شده در طبقه‌های مختلف پرورشی، مادری و گواهی شده در ارقام گندم نان، دروم آبی و دیم تعریف شده است.

وی ادامه داد: در زمان حاضر به طور تقریبی ۱۰۰ درصد برنامه بذر پیش‌بینی‌شده در کشور تحقق پیدا کرده است.

سهرابی استفاده متعادل از کودهای شیمیایی را از جمله دلایل خودکفایی کشور در بخش تامین بذرهای اشباع شده است.

به گفته مجری طرح ملی گندم، قیمت نرخ گندم تضمینی نان ۲۰۵ هزار ریال و گندم دوروم (Durum) نیز۲۱۰ هزار ریال تعیین شده است.

وی با اشاره به اهمیت بحث امنیت غذایی اظهار داشت: در دنیا ۲۰ درصد انرژی و پروتیین آن‌ها از گندم تامین می‌شود درحالی که این رقم در کشور ایران میانگین ۴۵ درصد و در جوامع روستایی به ۷۰ تا ۸۰ درصد نیز می‌رسد.

دنبال افزایش سطح کشت گندم نیستیم

مجری طرح ملی گندم وزارت جهادکشاورزی با تاکید بر اینکه به دنبال افزایش سطح کشت گندم در کشور نیستیم، گفت: تلاش می‌شود بهره‌وری آب در اراضی آبی و آب سبز در دیم‌زارها ارتقا یابد.

سهرابی همچنین توسعه کشت گندم دروم، ارتقای کشت مکانیزه، تغذیه متعادل، ارتقای بهره‌وری آب با نگاه به توسعه آبیاری میکرو و تیپ، مدیریت آفات، بیماری‌ها، مبارزه باعلف‌های هرز، انتخاب مزارع مشارکتی، ارتقای عملکرد مزارع گندم در هکتار را از دیگر برنامه‌های امسال عنوان کرد.

وی با اشاره به اهمیت ارتقای کیفیت گندم گفت: میانگین پروتیین و گروتن گندم‌های تولیدی ایران به ترتیب ۱۳ و ۳۰ درصد است که شاخصه خوبی به شمار می‌رود.

سهرابی اقدام دیگری با همکاری مجلس شورای اسلامی، سازمان ملی استاندارد، وزارت بهداشت و شرکت بازرگانی دولتی ایران انجام شده تهیه نان و آرد کامل است که می‌تواند در سلامت جامعه تاثیرگذار باشد.

پاییز کم بارش و آنچه کشاورزان باید انجام دهند

مجری طرح ملی گندم با اشاره به اعلام سازمان هواشناسی در خصوص پاییز کم بارش و با میانگین دمای بالای امسال گفت: استفاده از بذرهای لیبل‌دار متناسب با شرایط منطقه‌ای یا بذرهای گواهی شده، مصرف متعارف کودهای شیمیایی، توسعه کشت‌های مکانیزه، انجام بذر کاری همراه با کودکاری، نگاه توسعه پایدار و پایداری تولید از جمله مواردی است که باید مورد نظر کشاورزان باشد.

امیدرسان، رسانه امیدبخش

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا