استحاضه چیست؟/ همه چیز درباره احکام و اعمال استحاضه

به گزارش پایگاه خبری امیدرسان، یکی از سوالاتی که برای تمامی بانوان بخصوص در سنین نوجوانی پیش می آید بحث خارج شدن خون از آنان است. تمامی دختران در یک سنی به بعد خارج شدن این نوع خون که دارای یک سری ویژگی های خاص است را تجربه می کنند و احتمال بسیار در ابتدا اصلا نمیدانند علت آن چیست و باید در مواجه با آن چه کاری انجام دهند.

استحاضه چیست؟

در پاسخ به این سوال در ابتدا و به طورکلی باید اینگونه بیان نماییم که خون بیرون آمده از رحم زن، که غیر از خون‌هاى حیض و نفاس است. اما این پاسخ کوتاه دارای زوایای بسیار بوده و خارج شدن این نوع از خون برای دختران احکامی را مترتب می کند.

در تعریف کامل تر و دقیقتر باید گفت: استحاضه یکی از خون‌هایی است که از رحم زنان بیرون می آید. به کسی که این خون از بدنش خارج شده است درمدت زمانی که درگیر این خون است مستحاضه می گویند. این فرد لازم است برای انجام برخی امور مذهبی و دینی و انجام تکالیف دینی خود همچون روزه گرفتن و یا نماز خواندن یک سر احکام خاص و مناسب این ایام را رعایت نماید.

قبل از وارد شدن به بحث استحاضه و احکام مترتب بر آن در همین ابتدا خوب است بدانید در تعریف بین فقهای مشهور ما سه نوع استحاضه داریم. یکی قلیله، یکی متوسطه و دیگری هم استحاضه کثیره است.

همچنین این راهم بدانید کسی که استحاضه شده است باید احکام خاصی را برای قرائت آیات سجده دار قران کریم، آمیزش جنسی و همچنین توقف در مساجد رعایت نماید.

ویژگی‌ و نشانه های خون استحاضه چیست؟

اگر می خواهید احکام استحاضه شدن را بدانید و بدان عمل کنید در ابتدا لازم است که به فتوای مرجع تقلید خود مراجعه کنید. چرا که فتاوای مراجع عظام در جزئیات احکام این خون با یکدیگر متفاوت است.

همانطور که می دانید از از رَحِم زنان خون ‌های مختلفی خارج می گردد که هر کدام نام خاصی و ویژگی های متفاوتی دارند و طبیعتا احکام آنها هم از هم متفاوت است.

از دیدگاه فقهی  اینگونه تعریف می گردد که هر خونی که از رحم زن بیرون می آید و بعلت  نفاس، حیض و یا زخم نباشد آن خون استحاضه است و باید احکام خاص آن رعایت شود.

نشانه های خون استحاضه چیست؟

خون استحاضه از نظر شکل و ظاهر در اکثر موارد زرد، سرد و روان است و بدون اینکه فشاری ویا سوزشی به زن تحمیل شود به سهولت از رحم او خارج می گردد. البته این نکته را هم باید گفت که در برخی مواقع ویژگی ها و نشانه های خون حیض را دارد.

انواع خون استحاضه

همانطور که در بالا به صورت اجمالی بیان کردیم از دید اکثر فقها، استحاضه  به سه قسمت تقسیم می شود که برای تشخیص دادن نوع این خون نظرات متعددی بیان شده است که در ذیل به صورت کاملتری به آن می پردازیم. اما در تعیین این خون نشانه هایی وجود دارد.

نشانه تشخیص خون استحاضه چیست؟

تشخیص خون استحاضه به وسیلۀ پنبه انجام می گردد و البته و منظور از دستمال، دستمالی است که در گذشته بر روی پنبه بسته می شده است. اما در حال حاضر به جای آن دستمال از نوار بهداشتی استفاده می گردد. لذا اگر بر روی پنبه دستمال کاغذی بسته شود و خون مورد بحث از پنبه رد گردد و به آن دستمال برسد، حکم سایر دستمال ها را دارد و اگر خون از جهت غلظت، در پنبه نفوذ نکند قلیله محسوب می شود و ملاک در تعیین اقسام استحاضه به شرح زیر می باشد:

استحاضه متوسطه: آن است که خون در پنبه فرو رود، اگر چه در یک گوشه آن باشد، ولى از پنبه به دستمال یا نوار بهداشتی، نرسد.

استحاضه از نوع قلیله:

اگر فردی دچار استحاضه قلیله شد باید برای هر نمازی که می خواهد بخواند علاوه بر اینکه وضویی می گیرد بلکه پنبه عوض شده یا آب کشیده شود. همچنین اگر خون بیرون آمده، خارج از دهانه رحم را نیز آلوده کرده است باید آب کشیده گردد.

استحاضۀ قلیله: آن است که خون فقط روى پنبه اى را که زن با خود بر مى ‏دارد آلوده کند و در آن فرو نرود.

استحاضه از نوع متوسطه:

اول اینکه این فرد باید غسل استحاضه را قبل از اولین نمازی که با خون استحاضه متوسطه می‌خواند را انجام دهد . دوم اینکه باید در روزهای بعد، قبل از نماز صبح یک غسل استحاضه انجام دهد.

استحاضه از نوع کثیره:

در خون استحاضه از نوع متوسطه، علاوه بر کارهایی که در استحاضه قلیله انجام می‌گردد فرد مستحاضه باید چند کار دیگر نیز انجام دهد:

در خونی که به استحاضه کثیره معروف است فرد مستحاضه علاوه بر کارهایی که در استحاضه قلیله باید انجم دهد بر او تکلیف است که قبل از نماز ظهر و نماز عصر و قبل از نماز مغرب و نماز عشاء نیز غسل استحاضه را انجام دهد.

همچنین در استحاضه کثیره نباید بین وضو و غسل با نماز فاصله بیافتد. اگر به دلیلی بین نماز ظهر و نماز عصر و نیز بین نماز مغرب و نماز عشاء فاصله افتاد بر فرد لازم است برای ادای هر فریضه نماز جداگانه غسل استحاضه نماید.

استحاضۀ کثیره: آن است که خون پنبه را فرا گرفته و به دستمال یا نوار بهداشتی، برسد.

آیا خون استحاضه نجس است؟

از دیدگاه فقهی و دینی باید بدانید خون استحاضه مانند دیگر خون ها هر کدام احکام خاصی دارند نجس است. بنابراین احکام خون بر آن مترتب است و لذا نباید هیچ بخشی (حتی کمتر از درهم) از بدن یا لباس نمازگزار به خون حیض یا استحاضه آلوده باشد.

این نکته مهم را باید بدانید که بیرون آمدن خون استحاضه از محل خود باعث می گردد که غسل و یا وضوی فرد مستحاضه باطل گردد و اگر لازم است مجددا تجدید وضو و یا غسل نماید.

بیشتر بخوانید: بهترین معجون برای جوش خوردن استخوان

در احکام خون استحاضه و تکالیف فرد مستحاضه اینگونه آمده است که اگر فرد مستحاضه یقین دارد که تا قبل از پایان وقت نماز خون استحاضه کاملا قطع می‌شود و دیگر این خون از رحم او خارج نمی شود و یا به اندازه خواندن نماز خون بند می‌آید بنابراین باید این فرد صبوری کرده و در وقت پاک شدن از این خون به ادای نماز بپردازد.

احکام مشترک بین اقسام استحاضه:

وارسی (وارسی بر زن جهت تشخیص نوع استحاضه واجب است)، آمیزش، قرائت سور، داخل شدن به مسجد، قرائت نماز آیات، روزه، قطع خون، تحفظ، عفو خون در نماز  همگی دارای احکام مشترک بین انواع استحاضه هستند. باید همه این احکام در هر حالت از استحاضه ( قلیله، متوسطه، کثیره)  رعایت شود.

روزه گرفتن در حال استحاضه:

یکی از سوالاتی که برای همه زنان برای این مدت استحاضه پیش می آید بحث روزه گرفتن است. اکنون که در ایام ماه مبارک رمضان هستیم خوب است بدانیم گرفتن روزه بر زنی که استحاضه شده است واجب است. البته این نکته را هم باید گفت که برخی معتقدند فرد مذکور باید در طول وقتی که روزه گرفته است تا آنجا که قادر است از بیرون آمدن خون از محل خود جلوگیری نماید.

مورد بالا برای روزه های واجب است. اما در روزه مستحبی در صورتی روزه مستحبی صحیح می باشد که فرد مستحاضه غسل‌هایی که برای نمازها واجب است را رعایت نماید. موضوع دیگری که باید بدانید این است که در استحاضه از نوع کثیره، یکی از شرایط صحت روزه، انجام غسل نماز مغرب و عشای قبل دانسته شده است.

نحوه غسل استحاضه و احکام آن:

به گزارش امیدرسان، استحاضه چیست؟ پاسخ را بیان کردیم. اما غسل استحاضه مانند سایر غسل‌ها به دو شکل مرسوم و معروف یعنی غسل ترتیبی و غسل ارتماسی انجام می‌ گردد. تنها تفاوت این غسل با دیگر غسل ها تفاوت در نیت می باشد. همانگونه که حتما می دانید غسل کردن این ویژگی را دارد که با یک فعل غسل می توان چند نیت داشت یعنی می‌توان یک غسل به نیت چند غسل متعدد انجام داد. به عنوان مثال به نیت غسل روز جمعه که مستحبی است وغسل استحاضه وغسل جنابت تنها یک فعل غسل را انجام داد.

بیشتر بدانید: تعبیر خواب افتادن دندان در دست بدون خونریزی

حال سوال این است که اگر در حین انجام غسل جاری بودن خون قطع نگردد تکلیف چیست؟ در پاسخ باید گفت که اگر در بین انجام دادن غسل خون قطع نشود اشکالی ندارد، اما چنانچه در بین غسل کردن، استحاضه  از نوع متوسطه به استحاضه  کثیره تبدیل گردد باید غسل را از ابتدا انجام داد.

زمان غسل استحاضه:

فرد مستحاضه باید غسل استحاضه را پس از داخل شدن  به وقت نماز انجام دهد و همچنین لازم است این نکته را رعایت کند که بین وضو و غسل با نماز فاصله ای نیفتد.

درباره کفایت غسل استحاضه از وضو در میان مراجع عظام تقلید اختلاف نظر وجود دارد اما مشهور فقها نظریه عدم کفایت را برگزیده‌اند.

قطع شدن خون استحاضه:

چنانچه قبل از قرائت نماز خون استحاضه بند آمده و قطع شود در اینکه وضو به تنهایی برای قرائت فریضه نماز کافی می باشد یا لازم است اعمال و احکام استحاضه (وضو و غسل) را رعایت نمود یا نه بین فقها اختلاف نظر وجود دارد. علاوه بر این اگر خون استحاضه در بین نماز بند آمد در اتمام نماز یا وجوب تجدید طهارت و اعاده نماز بین فقیهان معظم اختلاف است.

پاسخ به چند سوال:

ترشحات زرد رنگ چه حکمی دارد؟

در پاسخ باید گفت ترشحات زرد رنگ، خون نیست و لذا حکم استحاضه را ندارد. در خصوص احکام استحاضه باید گفت که لازم است خون خارج شده هرچند کم رنگ باشد بیرون بیاید. اما ترشحات زرد رنگ که شبیه زردابه هایی است که از زخم ها یا دمل ها خارج می شود استحاضه نیست.

آیا خارج شدن خون استحاضه دارای مدت خاصی است؟

خون استحاضه حدّاقل و حدّاکثر ندارد.

معیار در تشخیص مقدار استحاضه، پنبه‌ای است که باید داخل فرج نمود و مقداری صبر کرد، یا نوار بهداشتی که زنان برای جلوگیری از سرایت خون بجای دستمال استفاده می‌کنند. اگر منظور مورد اول است مقدار صبر کردن باید چقدر باشد؟

در پاسخ کوتاهی باید این را گفت که معیار پنبه‌ای است که داخل می‌گذارند و یک دقیقه صبر کردن کافی است.

امیدرسان، رسانه امیدبخش

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا